سامانه معملات املاک و مستغلات

سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور

سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور

  از سامانه معاملات املاک و مستغلات کشوررونمایی شد

معاون وزیر راه و شهرسازی در این رونمایی سامانه به موارد مهم سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور اشاره کرد:

1- قراردادهای اجاره در این سامانه به هیچ وجه مشمول مالیات جدید نمی‌شوند و مردم نگران این موضوع نباشند. برای کسب  اطلاعات به روز و مهم مالیاتی املاک و مستغلات از خدمات مشاوره مالیاتی امین حسابان  بهره مند شوید

2-  این سامانه توسط موسس دانش بنیان طراحی شده است و نحوه ثبت قرارداد اجاره به این گونه است که افراد مبتنی بر درگاه دولت هوشمند وارد سامانه می‌شوند

3-  ابتدا موجر قرارداد را ثبت و فرم را پر و پس از آن مستاجر به ثبت قرارداد در سامانه اقدام می‌کند.

بیشتر بخوانید:  اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اولویت اول نظام مالیاتی

4-  هر یک از دو طرف باید یک شاهد معرفی کنند و شماره موبایل ثبت و رمز یکبار مصرف برای شاهد ارسال و شماره ثبت می‌شود و کد رهگیری رسمی با بارکد صادر می‌شود و قابل استعلام گیری است.

5-  راه اندازی آزمایشی این سامانه صورت گرفته و ١١٠٠ قرارداد اجاره ثبت شده و این سامانه به صورت رسمی رونمایی شد و  سامانه در تمام ایام حتی تعطیل به صورت شبانه روزی فعال است.

6-  در کنار این سامانه، سامانه مشاوران املاک پابرجا است و افراد از هر دو طریق می‌تواند ورود کنند و کد رهگیری بگیرند.

7-  اگر بین طرفین مشکلی ایجاد شود هر یک طرفین قراردا  برای رفع مشکل  به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  قانون لایحه برنامه هفتم توسعه

8-  بندهای قرارداد سامانه ثابت است اما بندهای قابل ویرایش هم وجود دارد و دو طرف قرارداد می‌توانند بندهایی به قرارداد اضافه کنند.

9- در این سامانه کد رهگیری  به طور رایگان صادر می‌شود.

مشاوره امور مالیاتی امین حسابان

خدمات مشاوره و امور مالیاتی املاک و مستغلات شامل ارسال اظهارنامه مالیاتی انجام امور اعتراض مالیات مستغلات در کمیسیون و هیات های حل اختلاف مالیاتی

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد با راه‌اندازی این سامانه مشاوران املاک جمع نخواهند شد چرا که آنها خدمات مختلفی ارایه می‌دهند و بهم رسانی و پیدا کردن دو طرف قرارداد یکی از خدمات مشاوران املاک است و هیچ وقت مشاوران املاک جمع آوری نمی‌شوند. مشاوران املاک در دنیا از دعوای حقوقی دو طرف قرارداد جلوگیری می‌کند و ما هم در آینده مشاوران املاک حرفه‌ای خواهیم داشت و فضا رقابتی‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ عملکرد سال ۱۴۰۱

در سامانه معاملات املاک و مستغلات فرصت اقتصادی برای افراد ایجاد می‌کند و ممکن است که دو طرف قرارداد همکار و همسایه هم باشند و به توافق می‌رسند و بدون نیاز به مراجعه به بنگاه قرارداد منعقد می‌شود و این قرارداد رسمی است و کد رسمی صادر می‌شود.

وی درباره اینکه آیا آمار جدید و به روز شده از تعداد مستأجران در کشور وجود دارد، گفت: برآورد این است که ۶ میلیون خانوار مستاجر هستند به عبارت دیگر ٢٠ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند.