اپیزود-دو

نحوه گروه بندی مشاغل اپیزود(2)

نحوه گروه بندی مشاغل اپیزود(۲)
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
20:04 00:00

 

سلام و درود خدمت شنوندگان و خوانندگان امین حسابان :

در این اپیزود (نحوه گروه بندی مشاغل اپیزود(2)) مبحث گروه بندی مشاغل ونحوه اعمال آن در اظهارنامه عملکرد  صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی پرداختیم و این اپیزود دوم از امین حسابان که در هفته  اول خرداد 1401 ضبط شده است.

منابع این مبحث  : ماده 2 آیین نامه شماره 230761 مورخ 04/12/1394موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم

و بخشنامه های شماره 118/۹۴/200 تاریخ 09/12/1394  و 60/۹۹/200 تاریخ 14/08/1399 و 75/۹۹/200 مورخ 22/۱۰/ 1399 و بخشنامه 08/1401/200  مورخ 10/02/ 1401 می باشد.

در اپیزود های  قبلی ,  از خلاصه ای از تعریف صاحبان مشاغل و سر فصل های تکالیف مالیاتی آنها و مبحث ثبت نام در نظام مالیاتی به طور کامل  صحبت شد  و دراین اپیزود  گروه بندی مشاغل به طور کامل شرح داده میشه 

برای کسب اطلاعات کامل درمورد نحوه ثبت نام صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی پادکست اول و مقاله موبرط رو مطالعه نمائید.

دلایل گروه بندی صاحبان مشاغل

به دلیل اینکه سطح فعالیت و نوع کار صاحبان  مشاغل  با هم متفاوت است قانونگذار گروه بندی مشاغل مطابق آیین نامه 95 در 3 گروه مشخص کرده و تکالیف مالیاتی آنها را با توجه به نوع گروه هی که قرار گرفتند ( از بزرگ به کوچک ) از (تکالیف سختر  به تکالیف  آسانتر ) تقسیم بندی کرده است. در این گروه بندی اشخاصی که توانمندی یا نوع کارشان  و یا حجم فعالیتشان می طلبد که تکالیف بیشتری انجام دهند در گروه اول طبقه بندی شده است و اشخاصی که اندازه , حجم فعالیت و نوع کارشون مانند گروه اول نبود در گروه دوم و بقیه اشخاص را هم  در قالب گروه (3) کوچک آورده است.

نحوه گروه بندی مشاغل در آیین نامه سال 1394

در اولین آیین نامه ماده 95 که در اسفند 1394 صادر شد , ملاک نحوه تشخیص گروه بندی , میزان فروش و درامد  سال قبل و  یا  10 برابر فروش و درامد مشمول مالیات  قطعی شده تا پایان دی سال قبل  بود. ونسبت مبالغ  هم به این شکل بود, که  تا 1میلیارد تومان گروه سوم , بین 1 میلیارد تومان تا 3میلیارد تومان گروه دوم و بالای 3 میلیاردتومان گروه اول قرار می گرفت  و تا سه سال هم امکان تغییر گروبندی وجود نداشت.

اصلاحیه گروه بندی مشاغل در سال 1399

به واسطه تغییرات آیین نامه در سال 1399  که در ادامه توضیح خواهم داد ملاک های گروه بندی تغییرکرد , و اگر گروه مودی به واسطه این  اصلاحیه  تغییر نمی کرد و یا گروه مودی به واسطه این اصلاحات به گروه پایین تر تغییر می یافت ,آیین نامه اصلاحی جدید , از عملکرد سال 98 حاکم بود  ولی اگر گروه بندی مودی به واسطه این اصلاحات به گروه بالاتر تغییر می کرد ,  تکالیف جدید اضافه شده به این اشخاص,  از سال 1400 در موردشون اجرایی می شد.

نحوه گروه بندی جدید صاحبان مشاغل

مطابق این اصلاحیه,  گروه بندی صاحبان  مشاغل به این شکل  آمده, ,  گروه اول از حیث نوع فعالیت با هر حجمی از فروش که باشد,  شامل هشت بند است و اگر اشخاص از حیث نوع  در دسته اول قرار نگیرند,  حجم فعالیت یعنی جمع فروش و سایر درآمدهای این اشخاص تعیین کننده طبقه گروهشون میباشد که در  گروه اول ,دوم و سوم قراربگیرند .

بیشتر بخوانید:  انواع نرخ صفر و معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل(اپیزود6)

و در مواردی هم که مودیان , صرفا به فعالیت خدمات , اشتغال داشته باشند، پنجاه درصد این ( 50%) نصاب‌های تعیین شده در گروه بندی ملاک عمل این اشخاص می‌باشد.

نکات مهم گروه بندی صاحبان مشاغل 

نکته اول:  گروه بندی مشاغل سیستمی می با شد و در زمان ثبت نام اگر مودی اولین سال فعالیتش باشد ابتدا گروه بندی  از حیث نوع مودی بررسی قرار می گیرد که آیا در گروه اول قرارمی گیرد یا خیر و اگر شامل عناوین گروه اول از حیث نوع نباشد در گروه سوم قرار می گیرد و تا دوسال در همان گروه باقی می ماند.

ولی از سال دوم  به بعد , بررسی درآمد ابرازی جمع فروش  و سایر درآمدها , مطابق اظهارنامه  دو سال قبل و یا فروش و درآمد های قطعی شده توسط سازمان  تا پایان دی ماه سال قبل مبنای بررسی جهت تعیین گروه بندی می باشد.

به عنوان مثال : برای تعیین گروه سال  1400, درآمد ابرازی جمع  فروش کالا و یا فروش توام کالا و خدمات باهم , برای سال 1398 و یا فروش و درآمد های قطعی شده تا پایان دی ماه 1399 ملاک تعیین گروه بندی می باشد.

نکته دوم:  کد فعالیت شغلی , که در زمان ثبت نام باتوجه به نوع فعالیت , شخص آن را انتخاب می کند  , یکی از مبناها ی بررسی گروه بندی آن شخص است که در قسمت ثبت نام فعال  است ویکی از مبنای تصمیم گیری و بررسی های سازمان هم می باشد

 نکته سوم :  اغلب سوال در مورد تکالیف مالیاتی در  سال اول و دوم پرسیده می شود که باید تاکید کنم مشاغل در سال اول و دوم  از حیث حجم درآمد و فروش در گروه سوم قرار می گیرند و دلیلش را هم همان طور که توضیح دادم مطابق اصلاحیه آیین نامه ماده 95 چون ملاک تشخیص گروه بندی , فروش ابرازی دو سال قبل می باشد لذا تا دوسال اول این اشخاص در گروه سوم قرار دارند.

نکته چهارم : اشخاص حقیقی مانند مشاورین  که قرارداد خدماتشان  به شکل رابطه حقوق بگیری و کارفرمایی است و به صورت مستمر ماهانه مبلغی را دریافت می کنند  این اشخاص جزء مشاغل به حساب نمی آیند و اگر کارفرمایشان , کارفرمای اصلی نباشد تبصره یک ماده 84  برایشان حاکم است  ولی اگر نوع قرارداد شان  حقوق بگیری نبود ودر قالب مشاغل فعالیت می کنند مانند قراردادهای مشاوره ای و قرارداد های پیمانکاری , به عنوان صاحبان مشاغل شناخته می شوند.

  نکته پنجم : از عملکرد سال 139۸ (۱۳۹۸/۰۱/۰۱)   به جز مواردی که برای مودی تکلیف بیشتری ایجاد می کند ,اصلاحیه جدید حاکم است و مواردی از اصلاحیه , که تکلیف بیشتری برای مودی ایجاد می کند از عملکرد سال   1400  (۱۴۰۰/۰۱/۰۱)  اجرا یی می شود.

گروه بندی گروه اول از اساس نوع فعالیت 

 (  گروه اول) عناوین مشاغل براساس  نوع فعالیت که در گروه اول طبقه بندی می شوند در (8 ) ردیف شامل: 

 1  –  کلیه وارد کنندگان و صادرکنندگان دارندگان ( شرط داشتن کارت بازرگانی در اصلاحیه سال99 حذف شد)

بیشتر بخوانید:  حسابرسی مالیاتی موضوع ماده (97)- اپیزود (9)

2  –  صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه یا مراجع ذیربط

3 –  صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر

  ۴–صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاهها و کلینیکهای تخصصی ( درمانگاه ها در اصلاحیه سال 99 اضافه شد)

 ۵ –   صاحبان مشاغل صرافی ( اشخاصی که مجوز مشاغل صرافی دارند مانند مجوز خرید و فروش ارز)

(صرافی ها در قالب اشخاص حقوقی فعالیت می کنند وبه دو گروه : نوع اول سهامی خاص مانند صرافی و بانکها و نوع دوم به شکل شرکت های تضامنی)

6  –  صاحبان فروشگاه های زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذیربط

7 –   صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک و طراحی سیستم (قرارگرفتن در گروه اول  از سال 1400)

8 –   صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری ( از سال 1400)

(صاحبان مشاغل گروه 7 و 8 اگر از لحاظ نوع با اصلاحیه گروه بندی در سال 99 در گروه اول قرار گرفتند لذا از سال 1400 تکالیف گروه اول را  دارند و برای سال 98 و 99 مفاد آیین نامه قبلی اجرا می شود.)

گروه بندی صاحبان مشاغل براساس حجم فعالیت

(گروه اول)  براساس درآمد ابرازی/قطعی

براساس درآمد ابرازی به این صورت است ,  اگر فروش کالا و یا فروش توام کالا و ارائه خدمات در اظهارنامه مالیاتی سال مورد رسیدگی  بیشتر از مبلغ تعیین شده  نسبت به درآمد ابرازی اظهارنامه دوسال قبل باشد در گروه اول قرار می گیرد.

به عنوان مثال : برای  مبنای گروه بندی در سال 1400, مبلغ  جمع درآمدهای این سال بیشتراز  150 میلیارد ریال (15,000,000,000 تومان) نسبت به درآمد ابرازی , اظهارنامه عملکرد سال 1398 تعیین می شود.

وبرای سال 1399این مبلغ 55/000/000/000 ریال ( 5میلیارد و پانصد هزار  تومان )  بوده است.

(گروه اول)  براساس درآمد قطعی  :

اگر برای سال مورد رسیدگی ،آخرین درآمد قطعی شده به موجب برگ قطعی ابلاغ شده به مودی یا نماینده قانونی وی تا 30 دی ماه سال قبل بیشتر ازمبلغ تعیین شده آن سال باشد در گروه اول قرارمیگیرد

همانطور که در بالا اشاره کردم برای عملکرد سال 1400، آخرین درآمد قطعی شده تا پایان دی ماه سال 99، بیشتر از مبلغ 150 میلیارد ریال (15,000,000,000 تومان) باشد در گروه اول قرار می گیرد .

وبرای سال 1399این مبلغ 55/000/000/000 ریال ( 5میلیارد و پانصد هزار  تومان )  بوده است.

(گروه دوم) , براساس درآمد ابرازی/قطعی

صاحبان مشاغل گروه دوم براساس درآمد ابرازی  :

حداقل درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش کالا و ارائه خدمات) , برای سال مورد رسیدگی , بیشتر از مبلغ تعیین شده آن سال بوده  و حداکثر مبلغ هم, تا سقف مبلغ تعیین شده برای افراد گروه اول , نسبت به  اظهارنامه مالیاتی دوسال قبل  باشد.

که برای سال 1400: این مبلغ بیشتر از 50 میلیارد ریال ( 5 میلیارد تومان )و کمتر یا برابر با 150 میلیارد ریال (15 میلیارد تومان ) است

وبرای سال 1399: بیشتر از 18/000/000/000 ریال و کمتر یا برابر 55/000/000/000 ریال است.

صاحبان مشاغل گروه دوم براساس درآمد قطعی  :

 برای سال مورد رسیدگی ،آخرین درآمد قطعی شده به موجب برگ قطعی ابلاغ شده به مودی یا نماینده قانونی وی تا 30 دی ماه سال قبل بیشتر از مبلغ تعیین شده برای آن سال مورد رسیدگی بوده  و حداکثر مبلغ هم تا سقف مبلغ حداقلی افراد گروه اول در اظهارنامه مالیاتی سال قبل  است.

بیشتر بخوانید:  اپیزود 5-مشوق - معافیت ها و نحوه محاسبه مالیات درآمد مشاغل

برای سال 1400: بیشتر از 50 میلیارد ریال ( 5 میلیارد تومان )و کمتر یا برابر با 150 میلیارد ریال (15 میلیارد تومان )

برای سال 1399: 18/000/000/000 ریال و تا 55/000/000/000 ریال در اظهارنامه مالیاتی دوسال قبل بیشتر باشد

نحوه نگهداری اسناد و مدارک عملکرد درآمدی  مودیان گروه دوم

  • نگهداری اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها
  • نگهداری اسناد خرید کالا، خدمات و دارایی و سایر اسناد هزینه
  • تنظیم صورت درآمد و هزینه ماهیانه مودیان گروه دوم
  • تنظیم صورت درآمد و هزینه سالیانه مودیان گروه دوم

(گروه سوم)  براساس درآمد ابرازی/قطعی

صاحبان مشاغلی که در گروه های اول و دوم قرار نمی گیرند مشمول گروه سوم می باشند .

  به عبارتی کسب و کارهای کوچک و اشخاص حقیقی که در دو گروه فوق قرار نمی‌گیرند، در لیست مشاغل گروه سوم مالیاتی قرار خواهند گرفت.

 

تکالیف مودیان گروه سوم

  • نگهداری اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها
  • نگهداری اسناد خرید کالا ، خدمات و دارایی و سایر هزینه ها
  • تنظیم خلاصه درآمد و هزینه سالیانه مودیان گروه سوم

نکته ششم : مودیانی که در گروه‌های پایین‌تر قرار دارند، مجاز به تسلیم اظهارنامه گروه‌های بالاتر هستند؛ به عنوان مثال مودیان گروه سوم می‌توانند اظهارنامه مالیاتی گروه اول یا دوم را تکمیل و ارسال نمایند؛ اما انجام این کار آنها باعث قرار گرفتن در گروه‌های بالاتر را نخواهد داشت.

گروه بندی صاحبان مشاغل صرفا خدماتی

در مواردی که مودی صرفا به ارائه خدمات اشتغال داشته باشد، 50% مبالغ تعیین شده در گروه ها ملاک عمل تعیین گروه بندی آنها  خواهد بود

گروه بندی مشاغل مشارکتی

در مشاغل مشارکتی (اعم از قهری یا اختیاری) درآمد ابرازی یا قطعی شده مشارکت، ملاک عمل است

گروه بندی مشاغل تازه تاسیس

 مجددا تاکید می کنم  صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل بر اساس حجم فعالیت ، در اولین سال تاسیس، جز گروه سوم محسوب می‌شوند؛ این مشاغل از سال سوم فعالیت به بعد بر اساس نصاب‌های مقرر، طبقه بندی موظف به انجام تکالیف قانونی خود خواهند بود البته توجه کنید مودیانی که به واسطه موضوع فعالیت، جزو گروه اول طبقه بندی قرار گرفته اند ، مشمول بند فوق نخواهند بود

نکته هفتم : مطابق آیین نامه ماده 95 برای گروه های مختلف اظهارنامه های مختلف دیده شده و تکالیف مالیاتی بر اساس  گروه بندی  از اول به سوم سهل تر شده و در خصوص اظهارنامه هم تکالیف کمتری برای مودی در نظر گرفته شد

در  نظر داشته باشید که این اطلاعات درخواستی در اظهارنامه حداقل اطلاعات لازم است  که در این آیین نامه ماده 95 آمده که مکلف به تکمیل آنها هستند و اگر مواردی  از این اطلاعات ندارند نیازی به تکمیل نیست.

پیشنهاد می شود مقاله اظهارنامه صاحبان مشاغل و ماده 100 و تبصره آن را در مقالات آموزشی امین حسابان مطالعه نمائید.

امین حسابان خدمات مشاوره و امور مالیاتی