انواع-صوتحساب-فروش-امین-حسابان

انواع صورتحساب فروش و تغییرات آن در 1401(اپیزود 4)

انواع-صوتحساب-فروش-امین-حسابان copy
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
31:09 00:00

انواع صورتحساب فروش و تغییرات آن در 1401(اپیزود 4)

در اپیزودهای قبلی به ترتیب نحوه ثبت نام در نظام مالیاتی , گروه بندی مشاغل , اظهارنامه مالیاتی و فرم تبصره ماده 100 پرداختیم  و در این اپیزود یکی دیگر از تکالیف مهم اشخاص یعنی صورتحساب  فروش و نحوه صدور و ارائه آن برای ( اشخاص حقیقی  و حقوقی)  به موجب ماده (8) آیین نامه موضوع ماده (۹۵) اصلاحیه 1394/04/31می پردازیم

بحث صدور صورت حساب فروش در ماده (169) ق.م.م و نحوه اعمال آن از نظر سازمان امور مالیاتی,  در ماده (8)آیین نامه ماده (۹۵) آمده است که  سه نوع صورت حساب موجود بود ,صورت حساب نوع اول و دوم و سوم  اما با  صدور بخشنامه 08/1401/200 در تاریخ 1401/02/10 ,که منجربه تغییرات اساسی در انواع صورتحساب ها  بوجود آمدکه البته با راه اندازی سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی قابل اعمال است.

انواع صورتحساب فروش قبل از اصلاحات ماده (8)

مودیان مالیاتی ( اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل و حقوقی و)  باید در موارد فروش کالا و یا ارائه خدمات صورتحساب نوع اول یا دوم یا سوم حسب مورد بشرح زیر صادر و نگهداری نمایند.

۱-  صورتحساب ( نوع اول)  باید دارای شماره سریال (چاپی یا ماشینی  یا سیستمی حسب مورد ) ، تاریخ و حداقل  اطلاعات هویتی که  شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل وکدپستی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

صاحبان مشاغلی که از صندوق فروش استفاده نمیکردند صورت حساب نوع اول باید صادر می کردند , اما اگر از صندوق مکانیزه استفاده می کردند می توانستند صورت حساب نوع دوم صادر کنند که اطلاعات خریدار در آن درج نمی شود به عنوان نمونه فروشگهای بزرگ زنجیره ای

تبصره: در صورت فروش به مصرف کننده نهایی درج مشخصات خریدار از نظر این آیین نامه الزامی نمی باشد.

۲- صورتحساب( نوع دوم ) که صرفا در موارد استفاده از سامانه صندوق فروش , (صندوق ماشینی مکانیزه  فروش ) صادر می شد که باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل,  اطلاعات هویتی که شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

3 صورتحساب ( نوع سوم )صورتحساب الکترونیکی( که دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخصیت حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ بوده و از طریق سامانه ثبت بر خط معاملات ( سامانه ثامن ) صادر و دارای کد رهگیری سازمان امور مالیاتی کشور می بود . (در حال حاضر سامانه ثامن تعداد چند شرکت شامل می شود و این شرکتهایی که از این صورت حساب استفاده می کند باید درخواست کتبی به سازمان امور مالیاتی بدهد.)

در مورد بندهای 1 و 2 فوق تا زمانی که شماره اقتصادی صادر نشده است درج شماره یا شناسه ملی در صورتحساب الزامی است.

تبصره 1- سازمان می تواند تمام یا برخی مودیان موضوع آیین نامه ماده (95) را طبق اعلام کتبی به مودی ذی ربط حداکثر تا شش ماه پس از پایان هر سال مالیاتی جهت اجرا از ابتدای سال مالی بعد به صدورصورتحساب نوع سوم از ابتدای سال مالیاتی بعد مکلف نماید.

تبصره 2-در صورتی که صاحبان مشاغل گروه سوم آیین نامه ماده 95 مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نباشند، برای معاملات خود تا سقف 5% حدنصاب معاملات کوچک موضوع تبصره یک ماده 3 قانون برگزاری مناقصات  الزامی به صدور صورتحساب نخواهند داشت. ( در سال 1400 تا مبلغ 32/500/000ریال و در سال 1401 تا مبلغ 50/000/000 ریال  الزامی به صدور صورتحساب از نظر سازمان امور مالیاتی نخواهند داشت.)

بیشتر بخوانید:  حسابرسی مالیاتی تجمیعی مشاغل - اپیزود 8

اما اگر خریدار درخواست صورتحساب بکند فروشنده موظف به ارائه آن است.

فروشگاه زنجیره ای مثله شهروند و رفاه ..صورت حساب نوع دوم دربحث اعتبار ارزش افزوده در زمان رسیدگی برای خریدار مشکل مواجهه می کند  که شما می توانید درخواست صدور صورتحساب نوع اول بدهید.

انواع صورتحساب فروش بعد از اصلاحات ماده (8)

                                                                                                                              

متن بخشنامه شماره 200/1401/8

 

 پیرو بخشنامه شماره 200/99/60 مورخ 1399/08/14 موضوع ابلاغ اصلاح موادی از آیین نامه اجرایی موضوع ماده (95) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31 و اصلاحیه های آن، به پیوست اصلاحیه مواد (1)، (2)، (7) و (8) آیین نامه اجرایی یاد شده که بر اساس پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و موافقت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی طی شماره 8840 مورخ 1401/01/22 به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ می شود

اصلاحات بخشنامه شماره 200/1401/8

 

طی بخشنامه‌ شماره 200/1401/8 به تاریخ 1401/02/10  تغییراتی در مواد (1)، (2)، (7) و (8) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (95) قانون مالیات های مستقیم به شرح زیر بوجود آمد

اصلاحات ماده (1) مربوط به تعریف صورتحساب  به شرح زیر شامل:

صورتحساب فروش کالا یا ارائه خدمات:  فرمی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که در نوع الکترونیکی آن، اطلاعات در حافظه مالیاتی ذخیره می‌شود. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می‌شود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می‌شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب است.

مصرف کننده نهایی:   شخص حقیقی است که کالا و خدمات را متناسب با نیاز خود برای مصارف شخصی خریداری کند و از آن برای عرضه کالاها و خدمات به دیگران استفاده ننماید.

 شماره منحصر به فرد مالیاتی:  شماره ای شامل بیست و دو کاراکتر و دارای چهار بخش است، شناسه حافظه مالیاتی (شش کاراکتر)، تاریخ صورتحساب (پنج کاراکتر)، سریال صورت حساب (ده کاراکتر) و ارقام کنترلی (یک کاراکتر) که به هر صورتحساب اختصاص داده می‌شود.

پایانه فروشگاهی:  رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی(pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد.

سامانه مودیان:  سامانه ای است تحت مدیریت سازمان که در آن به هر مودی کارپوشه ای ویژه اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان منحصرا از طریق آن کار پوشه انجام می‌شود. مودیان می‌توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان متصل شوند. مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مودیان است.

بیشتر بخوانید:  اپیزود 5-مشوق - معافیت ها و نحوه محاسبه مالیات درآمد مشاغل

 ماده 7  :  آیین نامه در مورد سامانه صندوق فروش می باشد که با بخشنامه جدید حذف شد

اصلاحات ماده (8) صورتحساب فروش و نحوه صدور و ارائه آن مطابق بخشنامه 1401

 صورتحساب فروش و نحوه صدور و ارائه آن مطابق بخشنامه 1401

 

ماده 8- کلیه مودیانی که به عرضه کالا و یا ارائه خدمات اشتغال دارد مکلفند صورتحساب معاملات خود را به شرح زیر صادر و نگهداری نمایند:

-1 صورتحساب الکترونیکی: صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی، که در سه قالب زیر صادر می شود:

-1-1 صورتحساب الکترونیکی نوع اول یا «صورتحساب با اطلاعات کامل» شامل نوع فروش (شامل مواردی از قبیل بورس کالا، بورس انرژی، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، حق العمل کاری، پیمانکاری، داخلی، صادراتی و نظیر آن) نوع خریدار ( مصرف کننده نهایی حقیقی یا فعال اقتصادی) تاریخ و زمان صدور (ساعت، دقیقه و ثانیه) و حداقل درگیرنده اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، شناسه یا کد ملی یا شناسه فراگیر اتباع خارجی، نشانی کامل و شماره پستی، شماره شعبه، برای هر دو شخص فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، شامل شناسه کالا یا خدمت، شرح کالا یا خدمت، واحد سنجش، مقدار یا تعداد، مبلغ واحد (فی) و مبلغ کل، تخفیفات، مالیات بر ارزش افزوده، شرح سایر عوارض و مبلغ سایر عوارض آن و مقدار پرداخت نقدی و مقدار نسیه آن حسب مورد، باشد.

تبصره 1 در صورتی که نوع خریدار مصرف کننده نهایی است، درج کامل اطلاعات هویتی خریدار الزامی نبوده و کل مبلغ صورتحساب نقدی تلقی می شود.

تبصره 2 در خصوص انواع معاملات طلا، جواهر و پلاتین و امثال آن، علاوه بر اقلام صورتحساب الکترونیکی، ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین، اجرت ساخت، حق العمل و سود فروشنده به تفکیک به اقلام الزامی صورتحساب اضافه می‌شود.

تبصره 3 در فعالیت حق العمل کاری علاوه بر اقلام صورتحساب الکترونیکی، شماره یکتای ثبت قرارداد حق العمل کاری در سامانه مودیان، هنگام ارسال صورتحساب به اطلاعات ارسالی اضافه می‌شود.

تبصره 4– موارد زیر در حکم صورتحساب تلقی می‌شود:

قبوض آب، برق، گاز و مخابرات (تلفن); درج شماره یکتای شماره قبض (شماره اشتراک یا شناسه قبض) در این نوع صورتحساب ها الزامی است.

بلیط هواپیما; در این حالت نوع پرواز (داخلی/ خارجی) و شماره گذرنامه مسافر برای پروازهای خارجی، باید در صورتحساب درج شود.

بارنامه; در این نوع صورتحساب‌ها اقلام مرتبط با بارنامه به صورتحساب اضافه می‌شود.

تبصره 5 – در مواردی که بنابر اقتضای شغل، صورتحساب خاصی برای فروش کالا یا عرضه خدمات صادر می‌شود، صورتحساب‌های مزبور با تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور، در حکم صورتحساب الکترونیکی تلقی خواهد شد.

تبصره 6 در مواردی که صورتحساب با مبالغ ارزی صادر می‌شود (از جمله صادرات) مبلغ ارز، نوع ارز، نرخ برابری آن با ریال به اقلام صورتحساب اضافه می شود. چنانچه برای صادرات پروانه گمرکی وجود داشته باشد، شماره پروانه گمرکی و کد گمرک محل اظهار به اقلام صورتحساب اضافه می‌شود.

تبصره 7 در حالت هایی که صورتحساب به قرارداد مربوطه است، شماره یکتای قرارداد ثبت شده در سامانه مویان به اقلام صورتحساب اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید:  پادکست مشاوره مالیاتی و اهمیت آن

تبصره 8 – در صورتی که اقلام تعیین شده صورتحساب، بنا بر نوع فعالیت مودی موضوعیت ندارد، الزامی به درج آن در صورتحساب وجود ندارد.

2-1  صورتحساب الکترونیکی نوع دوم: صورتحسابی با اطلاعات کامل فروشنده و اطلاعات کامل کالا و خدمات و بدون اطلاعات خریدار است. این صورتحساب نقدی تلقی شده، از بابت آن اعتبار مالیاتی برای خرید آن قابل احتساب نمی باشد.

3-1  صورتحساب الکترونیکی نوع سوم: این نوع از صورتحساب ها همان «رسید پرداخت وجه» صادره از دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه الکترونیکی پرداخت که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده (مودی) پذیرفته می شود، می باشند. در این نوع صورتحساب صرفا مبلغ پرداختی و شماره سوئیچ پرداخت، شماره پذیرنده فروشگاهی، شماره پایانه، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده وجود داشته و از بابت آن ها اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد.

2 – صورتحساب غیر الکترونیکی(کاغذی): این نوع صورتحساب برای اشخاصی که حسب مقررات قانونی امکان صدور صورتحساب غیر الکترونیکی را دارند موضوعیت داشته و اقلام اطلاعاتی آن شامل کلیه اقلام صورتحساب الکترونیکی است به استثنای اقلام اطلاعاتی که از طریق سامانه مودیان نظیر شماره منحصر به فرد مالیاتی به صورتحساب اضافه می‌شود. این نوع صورتحساب به استثنای صورتحساب های موضوع تبصره (2) این بند نقدی تلقی شده و اطلاعات پرداخت نسیه در این صورت حساب ها وجود ندارد.

تبصره 1 چنانچه فروشنده حق العمل کار است، ارسال شماره یکتای ثبت قرارداد حق العمل کاری به سازمان امور مالیاتی کشور الزامی است.

تبصره 2 – به منظور پوشش حوادث و موارد نقص فنی و سایر موارد ذکر شده در مواد (12) و (13) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، در ابتدای هر دوره مالی، با تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور، تعدادی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب در اختیار مودی قرار می‌گیرد. مودی می تواند درخواست افزایش شماره منحصر به فرد در اختیار را از طریق کارپوشه یا شرکت معتمد به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه نماید. اقلام اطلاعاتی این نوع از صورتحساب های کاغذی منطبق با صورتحساب الکترونیکی بوده و شماره فوق بر روی آن درج می گردد تا پس از امکان پذیر شدن صدور صورت حساب الکترونیکی نسبت به ثبت و ارسال آنها اقدام شود.

نکات مالیاتی:

گروه سوم و دوم  اسناد و مدارک می دهد ولی از ازائه دفاتر قانونی معاف است ( یعنی فقط دفاتر نمی دهد)

ولی اگر مودی گروه 3 و 2 اسناد و مدارک و دفاتر بدهد و بخواهد که ممیز مالیاتی با استناد به  این اسناد و مدارک و دفاتر  رسیدگی کند مطابق اصلاحات قانون مالیاتی باید این کار بکند ونمی تواند بگوید که شما ملزم نیستید چرا که تبصره 2 ماده 147 این اختیار به تمامی مودیان داده قسمت آخر تبصره آمده هزینه های قابل قبول مالیاتی سایر صاحبان مشاغل نیز قابل پذیرش است.

ماده 15 آیین نامه ماده 95 صراحتا میگه اداره امور مالیاتی و یا ماموران گروه رسیدگی درخواست کتبی  اسناد و مدارک کردند مودیان مکلف به ارائه این اسناد و مدارک هستند  و توسط اداره مالیاتی در صورت مجلس قید می شود.

تا اینجا تکالیف مالیاتی صاحبان مشاغل مطابق آیین نامه ماده 95 صحبت شد