آنچه در این مقاله خواهید خواند:

شناسه ملی جایگزین شماره اقتصادی۴۱۱

چکیده ای از آنچه در این مقاله میخوانید:

شناسه ملی جایگزین شماره اقتصادی411

شناسه ملی جایگزین شماره اقتصادی۴۱۱

شناسه ملی جایگزین شماره اقتصادی ۴۱۱ گردید

 شناسه ملی جایگزین شماره اقتصادی از تاریخ بیستم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ قرار گرفت ، بر اساس  آیین نامه سازمان امور مالیاتی به  شماره ۱۹۴۸۷ مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۰ در ارتباط با اصلاحیه مواد فصل دوم آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (۳) ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم (اصلاحی ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ )، شماره اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی با پیش شماره ۴۱۱ حذف گردیده است و به جای آن شناسه ملی برای اشخاص حقوقی جایگزین و وضعیت ۴۴ در فرآیند ثبت نام نظام مالیاتی به منزله انجام کامل ثبت نام مالیاتی و تشکیل پرونده اشخاص می باشد.

شناسه ملی جایگزین شماره اقتصادی ۴۱۱ از تاریخ بیستم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ قرار گرفت

لذا از این تاریخ نیازی به اخذ کد اقتصادی با پیش شماره ۴۱۱ برای اشخاصی که از تاریخ ابلاغ بخشنامه اقدام به ثبت نام در نظام مالیاتی نموده اند، نمیباشد و در این راستا می باید برای استعلام وضعیت اقتصادی این  اشخاص شناسه ملی جایگزین شماره اقتصادی ۴۱۱ گردد.

شناسه ملی اشخاص حقوقی یک شماره اختصاصی بوده که به اشخاص حقوقی موجود در کشور اختصاص داده شده و لذا امکان شناسایی این اشخاص را فراهم می گردد .این شناسه، یک عدد 11 رقمی بوده، با این توضیح که چهار قم سمت چپ، کد شهر محل ثبت شخص حقوقی بوده و بقیه ارقام، شماره اختصاصی آن شخص می باشد.

شناسه ملی جایگزین شماره اقتصادی۴۱۱

مشاوره مالیاتی خدمات امور مالیاتیhttps://aminhesaban.ir

آیین نامه شناسه ملی جایگزین شماره اقتصادی ۴۱۱

 

 شماره: 19487

مورخ: 1399/02/20

اصلاحیه مواد فصل دوم آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 169

قانون مالیات های مستقیم(اصلاحی 1394/04/31)

اصلاحاتی به شرح ذیل در متن و کلمات مواد فصل دوم آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم جایگزین مواد قبلی این فصل می گردد:

فصل دوم: ثبت نام در نظام مالیاتی

ماده 2) اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مکلفند با رعایت ضوابط و مقررات این آیین نامه و به ترتیبی که سازمان اعلام می نماید، نسبت به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور اقدام نمایند.

تبصره 1- فراخوان های قبلی ثبت نام سازمان که تا پایان سال 1394 انجام شده است، کماکان معتبر می باشد.

تبصره 2- در موارد ثبت شخص حقوقی و یا ایجاد یک نوع فعالیت توسط شخص حقیقی با صدور مجوز فعالیت از سوی مرجع ذی ربط، سازمان موظف است، در اجرای مقررات ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم با دریافت اطلاعات لازم از مرجع ثبت یا صدور مجوز فعالیت حسب مورد( به صورت برخط یا غیر برخط) نسبت به ثبت نام مودی در نظام مالیاتی اقدام و نتیجه را به نحو مقتضی( از جمله مکاتبه، ارسال پیامک یا از طریق کارپوشه سامانه مودیان حسب مورد) به مودی اعلام نماید. در این گونه موارد در صورت نیاز به ثبت اطلاعات تکمیلی، مودی مکلف است با اعلام سازمان، با مراجعه به سامانه ثبت نام مودیان، نسبت به تکمیل اطلاعات ثبت نام اقدام نماید.

ماده 3) صاحبان مشاغل برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، به صورت جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام می شوند.

تبصره 1- چنانچه صاحبان مشاغل موضوع این آیین نامه بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح، بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل ها فقط یک ثبت نام صورت خواهد گرفت و بنابر اعلام مودی( ضمن اعلام مشخصات کامل تمام محل های فعالیت) یکی از این محل ها، به عنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل ها به عنوان شعبه منظور خواهد شد . در صورت عدم انتخاب مودی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان خواهد بود.

تبصره 2- چنانچه صاحبان مشاغل موضوع این آیین نامه در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند، مکلف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت های شغلی محل مذکور می باشند .

تبصره 3- در مورد کارگاه ها و واحدهای تولیدی که نوع فعالیت آنان ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضا می نماید، مودی می تواند برای کلیه محل های مذکور یک ثبت نام به آن نشانی که به عنوان محل اصلی فعالیت اعلام می نماید، انجام و یک فقره اظهار نامه برای کلیه درآمدهای حاصل از فعالیت های خود تسلیم نماید. در این صورت برای مودی مزبور یک پرونده به همان نشانی که اعلام می نمایدف تشکیل می شود.

ماده 4) مشاغلی که به صورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می شوند، به عنوان یک مودی در نظام مالیاتی ثبت نام خواهند شد. صاحبان مشاغل مذکور مکلفند در زمان ثبت نام یا تکمیل اطلاعات ثبت نام، اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکاء و نسبت سهم هر شریک را اعلام نمایند.

ماده 5) مشمولین ثبت نام مکلفند هرگونه تغییرات از جمله، انحلال، تعطیلی فعالیت {( دائم یا موقت (تعلیق)} تغییرنام، تغییرشغل، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس، تغییر شرکا ( اختیار یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام نمایند.

ماده 6) در مورد اشخاص حقوقی( به استثنای اشخاص موضوع ماده 2 قانون) شناسه ملی بعنوان شماره اقتصادی آنها محسوب می شود. برای اشخاص موضوع ماده 2 قانون و صاحبان مشاغل، سازمان موظف است پس از ثبت نام برای آنها شماره اقتصادی بر مبنای شناسه یا شماره ملی آنها صادر و ابلاغ نماید.

ماده 7) مادامی که برای اشخاص موضوع ماده 2 قانون و صاحبان مشاغل شماره اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شناسه ملی، شماره ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده نمایند.                                                                                                                             فرهاد دژپسند

               وزیر امور اقتصادی و دارایی

استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی

استعلام شناسه ملی شرکتها و اشخاص حقوقی از طریق سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشورانجام می گیرد .سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از طریق سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشور  به آدرس https://ilenc.ssaa.ir/ امکان استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی و شرکتها را در اختیار قرارداده است.

بیشتر بخوانید:  شرکت‌های خدمات حسابداری مالی تهران

اطلاعات مربوط به اشخاص در کشور اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی توسط  سازمان ثبت اسناد کشور ثبت و  طبقه بندی شده و  به هر یک از اشخاص شماره شناسایی مخصوصی  اختصاص داده شده است  . این شماره شناسایی برای اشخاص حقیقی، کد ملی و برای اشخاص حقوقی، شناسه ملی نامیده می شود.

مقالات مالیاتی

نمایش همه
پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث

پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث از 1403

پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث از 1403 پرداخت مالیات بر...

ثبت نام اشخاص در نظام مالیاتی

تکالیف ثبت نام اشخاص در نظام مالیاتی

اولین تکلیف مالیاتی اشخاص دارای کسب و کار برای پرداخت...

راهنمای ثبت نام ارزش افزوده و فراخوان آن

“راهنمای ثبت نام ارزش افزوده و فراخوان آن:...

آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد قوانین و مقررات VAT از...

مالیات خودرو ,نمایشگاه اتومبیل و دلالان

مالیات خودرو, نمایشگاه اتومبیل و دلالان

چالش ها و راهکارهدف ما از نگارش این مقاله: آگاهی‌رسانی...