آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مالیات بر خودروهای لوکس

چکیده ای از آنچه در این مقاله میخوانید:

همه چیز درباره قانون مالیات بر خودروهای لوکس، نحوه محاسبه و مشمولین این قانون و دیگر موارد در این زمینه از امین حسابان مشاور و وکیل رسمی مالیاتی

مالیات خودرو لوکس 1402؛ نحوه محاسبه، اعتراض و مهلت پرداخت

در سال 1402، طبق قانون بودجه، تمامی مالکان خودروهای سواری و وانت دوکابین که ارزش آن‌ها بیش از 3 میلیارد تومان است، مشمول مالیات خودروی لوکس می‌شوند. نرخ این مالیات 1 درصد است و باید نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان پرداخت شود.

نحوه محاسبه مالیات خودرو لوکس

برای محاسبه مالیات خودرو لوکس، ابتدا باید ارزش خودرو را تعیین کرد. این کار از طریق مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی یا دفاتر اسناد رسمی امکان‌پذیر است. پس از تعیین ارزش خودرو، مالیات آن به صورت زیر محاسبه می‌شود:

مالیات = ارزش خودرو – 3 میلیارد تومان * 1%

برای مثال، اگر ارزش یک خودرو 5 میلیارد تومان باشد، مالیات آن به صورت زیر محاسبه می‌شود:

مالیات = 5 میلیارد تومان – 3 میلیارد تومان * 1%

مالیات = 2 میلیارد تومان * 1%

مالیات = 20 میلیون تومان

نحوه اعتراض به مالیات خودرو لوکس

اعتراض‌های مطرح شده درباره مالیات خودروهای لوکس به هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می‌شود. در صورت اعتراض به رأی صادره، امکان رسیدگی مجدد در هیأت تجدید نظر قانون مالیات‌های مستقیم وجود دارد. در صورت سرقت ماشین یا از بین رفتن کامل خودرو بر اثر سوانح تا قبل از تاریخ تعلق مالیات، با ارائه مستندات و احراز آن، مالیات تعیین شده قابلیت رفع تعرض دارد.

خودروی لوکس بی ام و
مالیات بر خودروهای لوکس

در صورت اعتراض مالکان خودرو نسبت به ارزش تعیین‌شده، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی مراتب را با ذکر نوع تیپ، مدل، حجم موتور و سال ساخت خودرو از معاونت حقوقی و فنی مالیاتی استعلام می‌گیرند و بر آن اساس مالیات را تعیین می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  خدمات مالیاتی و حسابداری مشاوره مالیاتی

مهلت پرداخت مالیات خودرو لوکس

مالکان خودروهای لوکس تا پایان بهمن ماه 1402 فرصت دارند تا مالیات خود را پرداخت کنند. در غیر این صورت، نقل‌وانتقال این خودروها در دفاتر اسناد رسمی امکان‌پذیر نخواهد بود.

سایر نکات درباره مالیات خودرو لوکس

خودرو‌های جدید وارداتی نیز مشمول قانون مالیات خودروی لوکس هستند. در بودجه 1403 نیز خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین اشخاص (حقیقی و حقوقیِ غیردولتی) که ارزشی بالغ بر سه میلیارد تومان دارند، نسبت به مازاد این مبلغ، سالانه مشمول مالیات به نرخ یک درصد خواهند بود.

مالیات خودرو لوکس 1402

 در اجرای بند سین تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 تمام مالکانی که خودرو‌های سواری و وانت دو کابین که مبلغ آن‌ها بالای سه میلیارد تومان است مشمول مالیات خودرو‌های گران‌قیمت می‌شوند. بر حسب اعلام سازمان امور مالیاتی تمامی مالکان این خودرو‌ها مکلف هستند تا پایان بهمن ماه نسبت به پرداخت مالیاتی که این سازمان برای آن‌ها تعیین و از طریق پیامک یا سایت درگاه ملی به نشانی… اطلاع رسانی شده اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:  مشاوره مالیاتی آنلاین اشخاص حقوقی و حقیقی

در صورتی که مالیات این خودرو‌ها قطعی شده و مالکان نسبت به پرداخت آن اقدام نکنند، نقل و انتقال این خودرو‌ها در دفتر اسناد رسمی امکان‌پذیر نخواهد شد.

سازمان امور مالیاتی این اطلاعات را به ادارات راهنمایی و رانندگی و اسناد رسمی اعلام کرده  تا در زمان نقل و انتقالات و پیش از اخذ وجه مالیات این نقل و انتقالات صورت نگیرد.

مشمولیت خودروهای بالای 3 میلیارد تومان در بودجه 1403

آذر 1402: طبق لایحه بودجه 1403 خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین اشخاص (حقیقی و حقوقیِ غیردولتی) که ارزشی بالغ بر سه میلیارد تومان دارند، نسبت به مازاد این مبلغ، سالانه مشمول مالیات به نرخ یک درصد خواهند بود. یعنی اگر قیمت خودروی شما ۴میلیارد تومان است، روی یک میلیاردی که بیش از ۳میلیارد تومان است، باید مالیات بپردازید. یعنی مالیات یک خودروی ۴میلیاردی ۱۰میلیون تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  چطور بهترین شرکت خدمات حسابداری در تهران را پیدا کنیم؟

آیا خودرو‌های جدید وارداتی هم مشمول قانون مالیات خواهند شد؟

طبق قانون تمامی خودرو‌های وارداتی بالای سه میلیارد تومان مشمول این فرآیند شده و این خوردو‌ها هم تا پایان بهمن ماه برای پرداخت مالیات خود فرصت دارند.

مقالات مالیاتی

نمایش همه
پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث

پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث از 1403

پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث از 1403 پرداخت مالیات بر...

ثبت نام اشخاص در نظام مالیاتی

تکالیف ثبت نام اشخاص در نظام مالیاتی

اولین تکلیف مالیاتی اشخاص دارای کسب و کار برای پرداخت...

راهنمای ثبت نام ارزش افزوده و فراخوان آن

“راهنمای ثبت نام ارزش افزوده و فراخوان آن:...

آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد قوانین و مقررات VAT از...

مالیات خودرو ,نمایشگاه اتومبیل و دلالان

مالیات خودرو, نمایشگاه اتومبیل و دلالان

چالش ها و راهکارهدف ما از نگارش این مقاله: آگاهی‌رسانی...