آنچه در این مقاله خواهید خواند:

نرخ صفر و معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل

چکیده ای از آنچه در این مقاله میخوانید:

هر آنچه درباره نرخ صفر و معافیت مالیاتی مشاغل باید بدانید را در این مقاله از امین حسابان بخوانید

همه آنچه درباره نرخ صفر و معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل باید بدانید

برای آشنایی با معافیات مالیاتی صاحبان مشاغل با ما در این مقاله همراه باشید:

عمده ترین مواد قانونی نرخ صفر و معافیت مالیاتی

عمده ترین مواد قانونی نرخ صفر و معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل بعد از معافیت مالیاتی ماده 101 (معیشتی) در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کردند می شود شامل :

  1. نرخ صفر موضوع ماده 134
  2. معافیت ماده 138 مکرر
  3. نرخ صفر موضوع 139
  4. نرخ صفر موضوع ماده 141
  5. نرخ صفر موضوع ماده 142

پیشنهاد می‌شود قبل از مطالعه این مقاله اپیزود شماره (5) امین حسابان را که در مورد معافیت مالیاتی موضوغ ماده 101 ق.م.م و تخفیف مالیاتی موضوع تبصره ماده 131 ق.م.م بشنوید.

نرخ صفر چیست؟

بند (ب) ماده 132ق.م.م: منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است که مودیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد، برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر در این قانون و در مواعد مشخص‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور می­‌باشند و سازمان مذکور نیز مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان براساس مستندات، مدارک و اظهارنامه مذکور است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

ماده ۱۴۶ مکرر: معافیت‌های مذکور در مواد (۱۳۳)، (۱۳۴)، (۱۳۹) «به استثنای بندهای (الف)، (ب) و (ز) آن»، (۱۴۲)، (۱۴۳) و تبصره (۱) ذیل ماده (۱۴۳ مکرر) به‌عنوان مالیات به نرخ صفر منظور می‌شود.

  • تبصره۱ـ ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و یا اسناد و مدارک موضوع ماده (۹۵) این قانون در موعد مقرر به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌نماید به‌ جز مورد بند (ح) ماده (۱۳۹) این قانون که مطابق ماده (۸۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۴/۱۲/۱۳۹۳ عمل می‌شود شرط برخورداری از نرخ صفر و هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی مندرج در این قانون و سایر قوانین می‌باشد و در صورت عدم ارائه اظهارنامه، دفاتر و یا اسناد و مدارک مذکور، مودی مطابق احکام و ضوابط این قانون مشمول مالیات، جریمه و مجازات مقرر در این قانون می‌شود. حکم این تبصره در خصوص مشمولان مواد ( ۱۴۴) و (۱۴۵) و بندهای(الف)، (ب) و (ز) ماده (۱۳۹) این قانون جاری نمی‌باشد. اجرای حکم این تبصره درخصوص اشخاص حقیقی مشمول ماده (۸۱) این قانون به‌صورت تدریجی و متناسب با ایجاد ظرفیت‌های اجرائی، اداری و حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود.

نرخ صفر موضوع ماده 132 ق.م.م

دربند (ز) ماده 132 آمده  صددرصد (100%) درآمد ابرازی دفاتر گردشگری و زیارتی دارای مجوز  از محل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه مشمول  نرخ صفر مالیاتی می‌شود

بند ر- کلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی که قبل ازسال 95 پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی داشتند از سال 95  تا مدت شش‌ سال (سال 1400) از پرداخت پنجاه‌درصد (50%) مالیات بر درآمد ابرازی معاف می‌باشند. حکم این بند نسبت به درآمد حاصل از اعزام گردشگر به خارج از کشور مجری نیست.

نرخ صفر موضوع  ماده 134

با آیین نامه اجرایی ماده (134) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم – مصوب  1380به شماره : 33219/ت 27260 هـ

در ماده 134 ق .م. م در رابطه با  3 موضوع نرخ صفر وجود دارد

1- اولین موضوع نرخ صفر در قالب ماده 134 , درآمد تعلیم و تربیت( مدارس ابتدایی راهنمایی دبیرستان دانشگاه و آموزش عالیه) است که صرحتا مدارس نام برده و در آیین نامه مربوط مدارس هم تعریف دارد و درآمد مهد کودک ها در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها را شامل می شود یعنی کل درآمد مربوط به مجوز.

نکته: مرکزی از این نرخ صفر استفاده می کند که خودش مدرک صادر کند ولی اگر خودش نتواند مدرک صادرکند و صرفا فقط آموزش دهد نمی تواند از این نرخ استفاده کند و مراکز علمی و کاربردی هم اگر خودش مدرک صادر کند می تواند آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد هم اگر مجوزخود را سازمان علمی و فنی کشور صادرکند مشمول می شود.

نکته: فوق برنامه در قالب مجوز فعالیت شامل نرخ صفر می شود.

2- دومین موضوع بخش نرخ صفر ماده 134، نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی که تعریف دارد و حتما باید دارای مجوز باشد و محل ارائه خدمت مهم نیست هم در محل موسسه و یا مراجعه به محل معلول باشد.

3- سومین قسمت موضوع: درآمد باشگاه های ورزشی  و موسسات ورزشی است که از سازمان تربیت بدنی مجوز گرفتند. البته در حال حاضر باید از وزارت ورزش و جوانان مجوز بگیرند و حتما بابت آن مجوز باشد رشته های ورزشی درج شده در مجوز تبلیغات مربوط به مجوز باشگاه ( کیف )و درآمد معوض ورزشکار و یا فروش ورزشکار و کمک های دولتی هم مشمول نرخ صفر است.

 معافیت موضوع ماده 138 مکرر ق.م.م

معافیت موضوع ماده 138 مکرر : آورده نقدی شخص برای بنگاه اقتصادی صرفا تولیدی می باشد که این آورده نقدی  باید در قالب طرح سرمایه گذاری یا طرح مالی پروژه و سرمایه در گردش پول در قالب قرارداد باشد. (حتما قرارداد منغقد شود) و پول نقدا باید پرداخت شود و تا دوسال حق برداشت پول توسط آورنده وجه نقد امکان‌پذیر نیست و شخص حقیقی آورنده سرمایه نقدی اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم کرده باشد و حداکثر سود پرداختی به مبلغ  آورده نقدی هم تا سقف حداقل سود نرخ عقود مشارکتی امکان پذیر است. بیشتر از آن قابل قبول نیست.

بیشتر بخوانید:  بخشودگی جرایم مالیاتی 1401

نکته: مبلغ آورده نقدی باید مکتوب باشد ولی می تواند در دفتر اسناد رسمی تنظیم نشود.

مطابق نامه 31664/200/د جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای تسهیل تامین مالی واحدهای تولیدی یک و دو دهم برابرحداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی به مدت یکسال از تاریخ 31//1/1401 می باشد

آورده نقدی می تواند در قالب عقود مشارکتی که شامل 5 نوع است ( مضاربه، مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی، سرمایه‌گذاری مستقیم، سلف) است تنظیم شود.

نرخ عقود تغییر پیدا کرده

نرخ صفر موضوع ماده  139 ق.م.م

نرخ صفر موضوع ماده  139 که در آیین نامه تبصره 3 ماده 139 تصریح شده است.

در بند (ل) فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاهای ذی ربط)، فرهنگی و هنری دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت مالیات معاف هستند  شغلی مهمترین نرخ صفر صاحبان مشاغل می باشد که شامل فعالیت‌های هنری، فرهنگی و قرآنی.

در دستور العمل  ماده 12 آیین‌نامه تبصره 3 ماده 139 فهرست فعالیت‌های مشمول این معافیت  طی جدول پیوستی  ذکر شده است که موضوعات ذکر شده در جدول شامل نرخ صفر بوده وهر دوسال یکبارهم  قابل تغییر است.

نکته: این جدول فعالیت‌های شغلی در حوزه مشاغل در بر می‌گیرد و به حقوق دریافتی مربوط نمی باشد.

به عنوان مثال کتاب‌فروشی‌ها، فعالیت‌های انتشاراتی و بازیگران بابت فعالیت هنری مشمول نرخ صفر هستند و حتماً باید مجوز فعالیت داشته باشند و البته  مجوز تبعی هم می تونه مشمول نرخ صفر شود مجوز تبعی یعنی اینکه : مثلا خود نویسنده مجوز نداره ولی با انتشاراتی دارای مجوز ازفرهنگ و ارشاد قرارداد می بندد و به واسطه قرارداد مشمول نرخ صفر می شود. البته دارای بودن کارت حرفه ای هم در حکم مجوز است مثلا خبرنگاری که کارت حرفه‌ای خبرنگاری دارند.

در بودجه 1400 تعدادی از مشمولین نرخ صفر مشمول مالیات شدند که این موارد هرسالی که در قانون بودجه بیاید از نرخ صفر خارج می شود به عنوان مثال: درآمدهای کتاب های کمک درسی انتشاراتی.

نرخ صفر موضوع ماده 141 ق.م.م (مربوط به صادرات) 

این ماده برای شخص حقیقی هم قابل اعمال است و برای همه کالاهاشامل می شود و فقط رفع تعهد ارز لازم دارد البته کالاهای نفتی نمی توانند از نرخ صفر صادرات استفاده کنند و کالاهای مواد خام هم حداکثر 20% مشمول معافیت می‌شود.

معافیت سود حاصل از نرخ تسعیر ارزصادرات که در بند (ب) ماده 45 قانون احکام دایمی آمده است  که سود حاصل از تفاوت نرخ ارز صادرات با ریال مشمول نرخ صفر است که اونم باید رفع تعهد ارزی شده باشد.

نرخ صفر موضوع ماده 142 ق.م.م

که مربوط به صنایع دستی و کارگاه‌های فرش دستباف می‌باشد.

شرایط احراز برای اعمال نرخ صفر, مشوق ها و معافیت‌ها

  1. تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر
  2. ارائه دفاتر قانونی (گروه اول)  در زمان درخواست حسابرسان مالیاتی در اجرای مقررات آیین نامه موضوع ماده 95
  3. ارائه اسناد و مدارک در اجرای مقررات آیین نامه موضوع ماده 95
  4. دریافت مجوز ها برای معافیتها و مشوق ها و نرخ صفر هایی که نیاز به اخذ مجوز دارد مانند نرخ صفر موضوع ماده 134 و 139
  5. رفع تعهد ارزی برای برخورداری از نرخ صفر موضوع ماده 141

نکته: بند 4 بخشنامه 21/98/200 تاریخ 24/3/1398 آمده اظهارنامه و دفاتربرای گروه یک  الزامی است اما در مورد اسناد و مدارک ارائه قسمتی از اسناد ومدارک هم کفایت می کند.

اگر مودی چند معافیت برای فعالیت خودداشته باشد و این معافیت ها باهم هم پوشانی داشته باشد شرایط هر کدام را داشت برای نرخ صفر می تواند استفاده کند رفرنس: بخشنامه 200/98/21 مورخ 98/03/24 مثلا شخصی صادرات دارد و معافیت کشاورزی هم دارد شرایط هرکدام را داشته باشد می‌تواند استفاده کند. یا شرکت دانش بنیان فعالیت کشاورزی دارد صادرات هم می‌کند هر سه معافیت می‌تواند اگر شرایط هر کدام را داشت استفاده بکند.

سوال: اگر مجوز فعالیت شخصی ابطلال شود و در زمان ابطلال جزء گروه اول باشد آیا بعد از دریافت مجوز و ثبت‌نام مجددثبت نام جدید محسوب می شود.

پاسخ: سازمان امور مالیاتی ثبت نام جدید شخص را در ادامه ثبت نام قبلی قرار می‌دهد و در واقع ثبت نام جدید محسوب نمی شود.

بیشتر بخوانید:  آموزش حسابداری مالیاتی امور مالیاتی

آیین ‌نامه اجرایی ماده (134) اصلاحی قانون مالیات‌ های مستقیم ‌، مصوب 1380

ماده 1‌ـ‌ درآمد مهد کودک ها در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها، مدارس ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی/ غیر دولتی حاصل از تعلیم و تربیت شامل کلیه درآمدهای مرتبط با تعلیم و تربیت طبق مجوز صادر شده از و‌زارتخانه ذی ربط می ‌باشد.[1]

تبصره 1‌ـ‌ درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی و غیرمرتبط با موضوع تعلیم و تربیت طبق مقررات مربوط و سایر فعالیت ‌های خارج از شمول مجوز مذکور مشمول مالیات می ‌باشد.

تبصره 2‌ـ‌ درآمدهای حاصل از برگزاری فعالیتهای فرهنگی و سمینارها یا دو‌ره ‌های آموزشی این گونه موسسات نیز مرتبط با فعالیت تعلیم و تربیت محسوب می ‌شود و از پرداخت مالیات معاف می‌‌باشد.

تبصره 3- مدارس: واحدهای آموزشی و پرورشی دارای مجوز از وزارتخانه ذی ربط که آموزش های رسمی شامل پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه، فنی و حرفه ای، پیش دانشگاهی و مدارس از راه دور می باشند که مطابق دوره های تحصیلی خدمات آموزشی ارایه می نمایند.

تبصره 4- منظور از موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی/ غیردولتی موسساتی است که براساس مجوز وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد و آیین نامه تأسیس موسسات آموزش عالی غیردولتی/ غیرانتفاعی تأسیس و با برگزاری دوره های آموزشی نسبت به صدور گواهی نامه مورد تأیید وزارتخانه های یاد شده در مقاطع تحصیلی دانشگاهی اقدام می نمایند.

تبصره 5- منظور از آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد، آموزشگاهی است که دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش داده می شود.

ماده 2‌ـ‌ درآمد موسسات نگهداری معلولان ذهنی و حرکتی دارای پرو‌انه فعالیت از مراجع ذی ‌ربط ، بابت نگهداری معلولان ذهنی و حرکتی از مالیات معاف است.

هرگونه درآمد دیگر حاصل از فعالیت ‌های مغایر با پرو‌انه فعالیت طبق مقررات مربوط مشمول مالیات خواهد بود.

تبصره – درآمد موسسات نگهداری معلولین ذهنی یا حرکتی در خصوص اشخاصی که بر اثر ضایعات جسمی یا روانی یا ذهنی یا توأم به صورت دایم دچار اختلال سلامت و کارایی شده اند از جمله سالمندان ناتوان که توسط کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی معلول شناخته می شوند و به صورت روزانه یا شبانه روزی از اشخاص مزبور نگهداری می نمایند و همچنین ارایه خدماتی نظیر خدمات آموزشی و پزشکی و توانبخشی موسسات مزبور در داخل مرکز یا با اعزام نیرو به محل زندگی معلول جزیی از فرآیند نگهداری محسوب و از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

ماده 3‌ـ‌ درآمد باشگاه‌ها و موسسات و‌رزشی دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان حاصل از فعالیت‌های منحصرا و‌رزشی از پرداخت مالیات معاف است.

منظور از فعالیت‌های و‌رزشی، آن نوع فعالیت و رشته و‌رزشی است که براساس مجوز مرجع ذی ربط تعیین می‌شود و توسط باشگاه‌ها و موسسات و‌رزشی انجام می‌پذیرد.

تبصره 1 – درآمد باشگاه ها و موسسات ورزشی دارای مجوز از مراجع ذی ربط از محل تبلیغات، نقل و انتقال یا معاوضه ورزشکار، فروش لوازم متضمن نشان و یا مشخصات باشگاه و موسسه ورزشی و همچنین کمک های دریافتی آنها از دولت و یا موسسات دولتی برای انجام خدمات ورزشی ، درآمد ناشی از فعالیت ورزشی تلقی می گردد . سایر فعالیت های اقتصادی باشگاه ها و موسسات مذکور و نیز فعالیت های ورزشی فاقد مجوز مشمول مالیات می باشند .

تبصره 2 – کلیه درآمد فدراسیون های بین المللی و فدراسیون های ورزشی و کمیته ملی المپیک ناشی از برگزاری مسابقات ورزشی در ایران نیز از معافیت مندرج در این ماده برخوردار است.

محمدرضا عارف

معاو‌ن او‌ل رییس‌ جمهور 

دستور العمل اصلاحی موضوع ماده 12آئین نامه اجرائی تبصره (3)ماده 139 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب1380/11/27(معافیت بند(ل) ماده 139 اصلاحی قانون)

ماده1- تعریف فعالیتهای انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری موضوع این دستورالعمل به شرح زیر است:

الف- فعالیتهای انتشاراتی:مجموعه فعالیتهایی که در فرآیند آفرینش فکری،تولید فنی، حروف چینی چاپ، پخش و فروش کتاب انجام می شود تا به صورت مکتوب و یا الکترونیکی عرضه گردد و به دست مصرف کننده برسد.

ب- فعالیتهای مطبوعاتی:مجموعه فعالیتهایی که در تولید و نشر خبر،گزارش،آگهی و اطلاع رسانی،انتشار و عرضه مطبوعات و نشریات شامل روزنامه و مجله یا دیگر انواع آن به صورت چاپی،الکترونیکی و یا از طریق رسانه های دیگر در دسترس و بهره برداری عموم قرار می گیرد.

ج- فعالیتهای فرهنگی:مجموعه فعالیت هایی که برای توسعه ارتباطات فرهنگی،انجام مبادلات فرهنگی،پرکردن اوقات فراغت و یا در جهت افزایش آگاهی های عمومی صورت می گیرد، نظیر:ترویج، عرضه، ارزشیابی، پژوهش و نقد و بررسی آثار فرهنگی و هنری،آموزش های فرهنگی و هنری، اجرای صحنه ای،نمایشگاهها،مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری.

1-ج محتوی فرهنگی: هر پدیده شامل آثار دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا ترکیبی از آنها در هر شکل و قالبو

بیشتر بخوانید:  راهنمای ارسال اظهارنامه مالیاتی حقوقی

 د- فعالیتهای هنری:مجموعه فعالیتهای که در فرآیند خلاقیت،تولید،تکثیر،اجرای صحنه ای،نمایش و توزیع آثار سینمایی،سمعی و بصری،موسیقیایی،هنری،نمایشی،هنرهای تجسمی و مرمت و بازسازی آثار تاریخی،فرهنگی و باستانی انجام می گردد.

ماده 2- مجوز سندی است که به موجب آن اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند یک یا چند نوع فعالیت از مجموعه فعالیت های انتشاراتی،مطبوعاتی،فرهنگی و هنری مذکور در جدول پیوست را انجام دهند. انواع مجوزهای صادره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قرار زیر است:

1-2- پروانه تأسیس،پروانه بهره برداری،پروانه فعالیت یا مجوز فعالیت و یا عناوین مشابه که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (یا یکی از واحدهای ستادی یا استانی و یا شهرستانی) برای اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور فعالیتهای مندرج در جدول پیوست صادر می گردد.

تبصره– در مواردی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به اختیارات قانونی صدور مجوزهای موضوع فعالیتهای موضوع این دستورالعمل را به مراجع دیگر تفویض و مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید.در این صورت مجوزهای صادره از سوی آن مراجع در حکم مجوز صادره از سوی وزارت مزبور خواهد بود.

2-2- مجوزهای تبعی:

عوامل دست اندرکار و موثر در انجام فعالیتهای موضوع یکی از انواع مجوزهای بند 1-2 فوق که به نام شخص حقیقی یا حقوقی صادر می شود،نسبت به درآمد حاصل از فعالیت موضوع،دارای مجوز تبعی محسوب شده نیاز به ارایه مجوز جداگانه ندارد مشروط بر اینکه واجد یکی از شرایط ذیل باشند:

الف:دارا بودن کارت حرفه ای معتبر در زمینه امور فعالیت موضوع مجوز

ب: دارا بودن یکی از مجوزهای موضوع ماده(2)

ج- مشخصات آنان در تصاویر برابر اصل شده فهرست مجوز صادره یا شناسنامه اثر برای یک فعالیت فرهنگی و هنری که ایشان نیز از عوامل آن باشند، قید شده باشد.

د- ارایه نسخه ای از قرارداد منعقده با شخص دارای مجوز

ماده 3- مشمولین فصل مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به درآمدهای حاصله مشمول معافیت بند (ل) ماده 139اصلاحی این قانون نخواهند بود.

ماده 4- نحوه اجرای تبصره (2) ماده104قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص فعالیتهای مندرج در فهرست پیوست براساس بخشنامه 477/200 مورخ 21/01/1392خواهد بود.

ماده 5- فهرست فعالیتهای موضوع بند ل ماده139 اصلاحی این قانون هر دو سال یک بار قابل بررسی و تجدیدنظر است.

ماده 6- مفاد این دستورالعمل جایگزین دستورالعمل قبلی موضوع بخشنامه شماره 19153/4348-211 مورخ 04/11/1383 سازمان امور مالیاتی کشور می شود و با رعایت مقررات آیین نامه موضوع تبصره (3) ماده 139 اصلاحی نسبت به درآمدهایی که از ابتدای سال 1393 تحصیل می شود مورد عمل قرارخواهد گرفت.

ماده 7– فهرست فعالیتهای مشمول معافیت این دستورالعمل به شرح جدول پیوست می باشد.

 سازمان امور مالیاتی کشور / وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فهرست مصادیق فعالیت های موضوع بند ل ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم

نویسندگی (تحقیق، تالیف، ترجمه، تصحیح، گردآوری) ویراستاری، صفحه آرایی، صفحه بندی، تصویر گری کتاب، حروف چینی، بازآفرینی، خطاطی، طراحی جلد، بازنویسی اعم از کاغذی یا الکترونیکی(دیجیتالی)، تولید، پخش و فروش کتاب توسط ناشر کتابانتشار کتابانتشاراتی1
تولید و گزارش خبر، عکاسی، نقد و بررسی خبر، خبرگزاری، تفسیر، تولید، پردازش اطلاعات، اطلاع رسانی مکتوب و الکترونیکی1-2 تولید، توزیع و نشر خبر و اطلاعاتمطبوعاتی2
نویسندگی، گزارشگری، نقد خبر،تفسیر خبر، روزنامه نگاری، عکاسی مطبوعاتی، تصویرگری مطبوعاتی، ویراستاری مطبوعات، ترجمه، طراحی مطبوعات، حروفچینی، گرافیست و کاریکاتور مطبوعات، طراحی و انتشار آگهی، مدیریت تحریریه مطبوعاتی، سر دبیری، دبیری سرویس، نشر و فروش نشریات و مطبوعات2-2 انتشار نشریات و مطبوعات
تولید یا تولید و ارایه یا عرضه(توسط همان تولید کننده) محتوای فرهنگی در رسانه برخط (تحت شبکه ارتباطات و فن آوری اطلاعات) تولید یا تولید و ارائه یا عرضه (توسط همان تولید کننده) محتوای فرهنگی و دیجیتالی (از جمله بازیهای رایانه ای، پویانمایی، نرم افزارهای رسانه ای)

ارائه هر گونه خدمات ویرایش محتوا با استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات

1-3 فعالیتهای فرهنگی دیجیتالفرهنگی3
مراسم، مسابقات، نشت ها، جشنواره هایی که به صورت داخلی و بین المللی برگزار می شود (اعم از حضوری یا دیجیتالی) کارگاهها و کلاس های آموزشی تبلیغ چهره به چهره دینی و فعالیت های اردوئی دینی و فرهنگی2-3 جشنواره های قرانی، فرهنگی و هنری
-­ آموزش قرآن و عترت شامل آموزش و روخوای ، قرائت، حفظ، ترجمه و مفاهیم تفسیر، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مهدویت، سبک زندگی قران و عترت و اهل بیت علیهم السلام، آموزش احکام، آموزش فیلم نامه نویسی قرآنی و سایر آموزش های دینی، همچنین دوره های تربیت داور، مربی و معلم قرآن و عترت

-­ تبلیغ و ترویج فعالیتهای قرآن و عترت، شامل برگزاری جشنواره های قرآن و عترت، نمایشگاه های قرآن و عترت، محافل، همایش، مسابقات قرآن و عترت، اجرای تواشیح، سرود، ابتهال، مدیحه سرایی، سخنرانی های قرآنی، مشاوره های قرآنی، کارگاه های سبک زندگی قرآنی، تولید و توزیع محصولات قرآنی (توسط همان تولید کننده) همچنین فعالیت های تبلیغی

-­ امور پژوهشی قرآن و عترت، شامل برگزاری نشست های تخصصی، همایش های تخصصی قرآن و عترت، تالیف تدوین کتاب، مقاله، نشریه های قرآن و عترت، پژوهش های کاربردی در علوم و معارف و امور قرآن و سیره معصومین علیهم السلام

3-3 فعالیت های فرهنگی قرآن و عترت
موزه آثار تجسمی، موزه آثار نمایشی، موزه آثار موسیقی، موزه آثار قرانی، موزه کتاب و مطبوعات و برگزاری نمایشگاه های کتاب، قرآن، مطبوعات، تجسمی، موسیقی، نگارخانه و نظایر آن4-3نمایشگاه ها، موزه های فرهنگی و هنری و قرآنی ( اعم از دیجیتالی و غیره)فرهنگی3
آموزش های فرهنگی و هنری که توسط آموزشگاه آزاد سینمایی، آموزشگاه آزاد هنری و موسسات مجری رشته های فرهنگی و هنری در مقطع کار و دانش، پودمانی، علمی-کاربردی و آموزشگاه و آموزش موسیقی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود، پژوهش های فرهنگی و هنری، قرآنی، شبهای شعر و ادب، نقد و بررسی کتاب، آثار هنری و سینمایی و قرآنی، بزرگداشت و یاد بودها، همایش ها، کنگره و سایر نشست های فرهنگی و هنری و آموزش های عمومی و تخصصی قرآن، محافل انس با قرآن و ترویج فرهنگ نماز، اجرای تلاوت، تواشیح، همخوانی و سخنرانی و مشاوره قرآنی و کلاس های داستان نویسی، داوری آثار فرهنگی هنری و قرآنی5-3 مراسم و مجامع فرهنگی، هنر ی و قرآنی اعم از دیجیتالی و غیره
فروش کتاب توسط کتابفروشان دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاسیس و اداره کتابخانه عمومی و قرائت خانه6-3 فروش کتاب و کتابخانه عمومی
فیلمنامه نویسی، تهیه کنندگی فیلم سینمایی، تهیه کنندگی فیلم مستند، تهیه کنندگی فیلم کوتاه، کارگردانی، دستیاری کارگردانی، کارگردانی مراسم سینمایی (جشنواره)، صدابرداری، دستیاری صدابرداری، صداگذاری، دستیاری صداگذاری، فیلمبرداری، مدیریت فیلمبرداری، دستیاری فیلم برداری- طراحی صحنه و لباس (طراحان فیلم)- طراحی فنی و اجرای صحنه (دکور) – تدوینگری، دستیاری تدوینگری، تدارکات، مدیریت تدارکات، دستیاری تدارکات، طراحی و اجرای جلوه های ویژه، مسئولیت جلوه های ویژه(بصری-کامپیوتری)، مسئولیت جلوه های ویژه (میدانی)، بازیگری، بازیگردانی، بدل کاری، چهره پردازی، دستیاری چهره پردازی، خدمات لابراتوری فیلم،عکاسی فیلم، آهنگ سازی،انیمیشن سازی (انیماتور)- مستند سازی، نور پردازی، دستیاری نورپردازی، نمایش و عرضه و فروش فیلم و آثار تصویری (اعم از دیجیتالی و غیر دیجیتالی)، اجرای طرح فیلم و سریال، برنامه ریزی، دستیاری صحنه، دستیاری لباس، جامه داری، نوازندگی،مدیریت سالن سینما، خدمات نمایش سینما، دبیری و مدیریت اجرایی مراسم سینمایی (جشنواره)، اجرای مراسم سینمایی (جشنواره)، نویسندگی، تدریس سینما، نقد سینمایی، سر دبیری نشریه سینمایی، مشاور رسانه ای فیلم، طراحی و اجرای تبلیغات فیلم، طراحی و تولید و عرضه بازیهای رایانه ای1-4 تولید، تکثیر، توزیع و نمایش فیلم (اعم از سینمایی و خانگی)هنری4
نظیم کننده آهنگ، آهنگسازی، نوازندگی، شعر، ترانه، خوانندگی، ضبط و صدا گذاری استودیویی و صحنه ای، گرافیک و عکاسی هنری و اجرای صحنه ای موسیقی، رهبر ارکستر، تهیه کنندگی ، نشر و تکثیر و پخش و فروش آثار صوتی (یا صوتی تصویری)2-4 تولید، تکثیر، توزیع، اجرای صحنه ای موسیقی، پخش و فروش آثار صوتی و تصویری اعم از خانگی و تلویزیونی

 

نمایشنامه نویسی، کارگردانی، تهیه کنندگی، صدابرداری طراحی و اجرای صحنه، نور پردازی، بازیگری، تدارکات، چهره پردازی، نمایش صحنه ای از قبیل پرده خوانی|، تعزیه خوانی، حمله خوانی، مناقب خوانی، شاهنامه خوانی، قوالی، روحوضی، تئاتر عروسکی، خیمه شب بازی، بازی خیال، بی بی جان، پهلوان کچلک، جی جی ویجی، سیاه بازی،نمایش خیابانی، آیین سنتی نمایش، نمایش های شادی آور (تقلید، تخت حوضی و میر نوروزی)، خرده نمایش ها (معرکه، بقال بازی، پیش پرده خوانی) طراحی لباس، طراحی نور،سخنوری، شیوه های نمایشی ( اپرا و نقالی)، تلویزیونی و خانگی آثار نمایشی، نمایش تئاتر، آموزش و پژوهش تئاتر و هنرهای نمایشی و نظایر آن.3-4 تئاتر و نمایش صحنه ای
نقاشی، طراحی، خوشنویسی، گرافیک، عکاسی هنری، آثار حجمی، یادمان، تندیس، سرویس، مجسمه سازی، کتابت، نگارگری، سفالگری، سرامیک، کاریکاتور، آموزش و پژوهش هنرهای تجسمی و سنتی، هنرهای چوب، خاتم، منبت، میناکاری، طراحی و بافت فرش گلیم، بافت پارچه، سنگ کاری، معرق، منبت|،تذهیب و تشعیر، هنرهای فلز، نقاشی قهوه خانه ای، خیالی نگاری، مرمت آثار و بنا، شیشه کاری، مرمت و بازسازی آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی، برگزازی مسابقه، نمایشگاه و جشنواره ، فروشگاه نگار، نگارخانه ، موزه4-4 هنرهای تجسمی وسنتی

کلمات مرتبط با معافیت مالیاتی و نرخ صفر

“فهرست فعالیتهای مشمول معافیت موضوع بند ل ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم”  نرخ صفر مالیاتی جدول معافیت های مالیاتی مشاغل جدول معافیت ماده 57 نرخ ماده ۱۳۱ سال ۱۴۰۰، جدول مشاغل معاف از مالیات، مشمولین نرخ صفر مالیاتی، مالیات کدام مشاغل صفر است، بخشنامه معافیت مالیاتی معلولین، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات نرخ صفر، معافیت ماده ۱۳۱، انواع نرخ های مالیاتی.

مالیات خدمات فنی، تعریف مالیات مستقیم، ترجمه فرم ۶۸۱ استرالیا، ویجی مالیا، انواع مجوزهای بهزیستی، انواع نرخ مالیاتی، نرخ صفر مالیاتی چیست، فرم خام شناسنامه اثر مسابقات فرهنگی هنری، ماده ۱۳۲ قانون مالیاتهای مستقیم، مشاغل معاف از مالیات، نرخ ماده ۱۳۱ سال ۱۴۰۱، نرخ صفر مالیاتی و معافیت مالیاتی، مشمولین حقیقی ماده 81.

آیین نامه اجرایی بند ل ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم، تعریف مالیات و انواع آن، سقف گردش مالی معاف از مالیات، ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم، معافیت (فقط برای بند ۵ ماده 91)،‌ معافیت ماده ۱۰۱ سال ۱۴۰۰، درصد مالیات مشاغل، نرخ مالیات مشاغل ۱۴۰۲، مالیات مشاغل ۱۴۰۲، معافیت مالیاتی مشاغل ۱۴۰۲، نرخ ماده ۱۳۱ سال ۱۴۰۲، لیست مشاغل خانگی معاف از مالیات.

مشاغل معاف از مالیات کارتخوان ۱۴۰۲، مشاوره تلفنی کنگره ۶۰، شغل های معاف از مالیات، معافیت مالیاتی سال ۹۶ مشاغل، مالیات کدام مشاغل صفر شد، نرخ مشاوره مالیاتی، کدام شغل ها مالیات کمتری دارند، قوانین مالیاتی ۱۴۰۲، نرخ صفر مالیات چیست، بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم.

معافیت معیشتی، تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ صفر، نرخ صفر چیست، بخشنامه معافیت ضایعات، نرخ صفر مالیات،‌ معافیت معیشتی ۱۴۰۲، مالیات با نرخ صفر، مجوز تبصره 34 فنی حرفه ای چیست، نرخ صفر ارزش افزوده، معافیت مالیاتی سال 98 مشاغل، مالیات صفر، ماده ۱۳۸ مکرر، مشمولين حقيقي ماده 81 ق.م.م، ماده ۱۳۸ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، تفاوت معافیت با نرخ صفر.

مالیات آموزشگاه فنی حرفه ای، مالیات مشاغل معلولین، معافیت مالیاتی باشگاه های ورزشی، درآمد موسسه فرهنگی هنری.

مقالات مالیاتی

نمایش همه
پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث

پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث از 1403

پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث از 1403 پرداخت مالیات بر...

ثبت نام اشخاص در نظام مالیاتی

تکالیف ثبت نام اشخاص در نظام مالیاتی

اولین تکلیف مالیاتی اشخاص دارای کسب و کار برای پرداخت...

راهنمای ثبت نام ارزش افزوده و فراخوان آن

“راهنمای ثبت نام ارزش افزوده و فراخوان آن:...

آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد قوانین و مقررات VAT از...

مالیات خودرو ,نمایشگاه اتومبیل و دلالان

مالیات خودرو, نمایشگاه اتومبیل و دلالان

چالش ها و راهکارهدف ما از نگارش این مقاله: آگاهی‌رسانی...