آنچه در این مقاله خواهید خواند:

معافیت مالیات راهی برای کاهش مالیات

چکیده ای از آنچه در این مقاله میخوانید:

معافیت مالیاتی راهی برای کاهش مالیات: معافیت مالیاتی به عنوان ابزاری قدرتمند در نظام مالیاتی، نقشی کلیدی در کاهش بار مالیاتی مودیان ایفا می‌کند. این معافیت‌ها که به منظور حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و تشویق سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده‌اند، مزایای متعددی برای اقتصاد و جامعه به ارمغان می‌آورند. استفاده از معافیت‌های مالیاتی و سایر ابزارهای کاهش مالیات، نیازمند تخصص و دانش کافی در زمینه قوانین و مقررات مالیاتی است.

معافیت مالیاتی راهی برای کاهش مالیات

معافیت مالیاتی راهی برای کاهش مالیات

معافیت‌های مالیاتی راه و ابزاری قدرتمند برای کاهش بار مالیاتی افراد و مشاغل هستند. در این مقاله به بررسی معافیت‌های مالیاتی و نحوه استفاده از آنها برای کاهش مالیات می‌پردازیم.

انواع معافیت‌های مالیاتی:

معافیت‌های شخصی: این معافیت‌ها به اشخاص حقیقی تعلق می‌گیرند و شامل مواردی مانند معافیت حقوق تا سقف مشخصی، معافیت سود سپرده‌های بانکی، معافیت کمک به موسسات خیریه و… می‌شوند.

معافیت‌های تجاری: این معافیت‌ها به اشخاص حقوقی و مشاغل تعلق می‌گیرند و شامل مواردی مانند معافیت مالیاتی صادرات، معافیت مالیاتی مناطق محروم، معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان و… می‌شوند.

نحوه استفاده از معافیت‌های مالیاتی:

شناسایی معافیت‌های مرتبط: اولین قدم برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی، شناسایی معافیت‌هایی است که به شما تعلق می‌گیرد.

مستندسازی: برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی، باید مدارک و مستندات مربوطه را جمع‌آوری کنید. این مدارک بسته به نوع معافیت متفاوت هستند.

اظهارنامه مالیاتی: در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی، باید معافیت‌های مورد نظر خود را در آن درج کنید.

برای اطلاعات تخصصی می توانید از ما مشاوره مالیاتی بگیرید.

نکاتی در خصوص معافیت‌های مالیاتی:

معافیت‌های مالیاتی دائمی نیستند و ممکن است در طول زمان با توجه به سیاست های اقتصادی دولت از طریق قانون بودجه , بخشنامه ها ی صادره و اصلاحات قانون  تغییر کنند.

استفاده از معافیت‌های مالیاتی باید با رعایت قوانین و مقررات مربوطه انجام شود.

در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات، ممکن است مشمول جریمه‌های سنگینی شوید.

مزایای استفاده از معافیت‌های مالیاتی:

کاهش بار مالیاتی

افزایش نقدینگی

افزایش انگیزه برای سرمایه‌گذاری و تولید

کمک به توسعه اقتصادی

امین حسابان مشاور شما

معافیت مالیاتی درآمدی شامل چه مواردی است؟

قانون مالیات‌های مستقیم در رابطه با معافیت‌های مالیاتی تحت نظر سازمان امور مالیاتی کشور شامل ۱۴ ماده‌ قانونی است که به موجب آن افراد از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. به عبارتی معافیت های مالیاتی طبق ماده های ۱۳۲ تا ۱۴۶ ق م م (ماده ۱۴۳ مکرر نیز دارد) اعمال می‌شود که در این بین ماده ۱۳۵ و ۱۴۰ حذف شده است. در ادامه این موارد چهارده‌گانه را توضیح داده ایم.

معافیت مالیاتی برای تولیدی , معدنی و خدماتی

ماده 132 : قانون مالیات های مستقیم، مشوق های مالیاتی متعددی را برای واحدهای تولیدی، معدنی، خدماتی و مراکز اقامتی گردشگری در نظر گرفته است. هدف از این معافیت ها، تشویق سرمایه گذاری، رونق تولید و افزایش اشتغال در کشور است.

موارد مشمول معافیت مالیاتی

درآمد ناشی از فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی (شرکتها )در واحدهای تازه تاسیس به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال

درآمدهای خدماتی بیمارستان ها، هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص حقوقی غیردولتی (شرکتها ) به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال

اشخاص حقوقی غیردولتی موضوع این ماده که قبل از این اصلاحیه تأسیس شده‌اند، درصورت سرمایه‌گذاری مجدد از مشوق این ماده می‌توانند استفاده کنند. هرگونه سرمایه‌گذاری که با مجوز مراجع قانونی ذی‌ربط به‌ منظور تأسیس، توسعه، بازسازی و نوسازی واحدهای مذکور برای ایجاد دارایی‌های ثابت به‌استثنای زمین هزینه می‌شود، مشمول حکم این بند است.

 دوره برخورداری از معافیت برای واحدهای اقتصادی مذکور واقع در شهرکهای صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی به مدت دو سال و در صورت استقرار شهرکهای صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمترتوسعه‌یافته، به مدت سه‌سال افزایش می‌یابد.

مناطق کمتر توسعه یافته: فهرست مناطق کمتر توسعه یافته هر 5 سال یکبار توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

شرایط برخورداری از معافیت مالیاتی

ارائه پروانه بهره برداری یا مجوز از مراجع قانونی ذی ربط

تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی

این معافیت ها شامل واحدهای تولیدی، معدنی، خدماتی و مراکز اقامتی گردشگری جدید می شود.

اشخاص حقوقی غیردولتی که قبل از سال 1394 تأسیس شده اند، فقط در صورت سرمایه گذاری مجدد می توانند از این معافیت ها استفاده کنند.

محدودیت های معافیت های مالیاتی

واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شعاع 120 کیلومتری مرکز استان تهران، 50 کیلومتری مرکز استان اصفهان و 30 کیلومتری مراکز سایر استان ها و شهرهای دارای بیش از 300 هزار نفر جمعیت از معافیت های مالیاتی این ماده برخوردار نمی شوند.

سایر مشوق های مالیاتی ماده 132

مشارکت سرمایه گذاران خارجی: به ازای هر 5% مشارکت سرمایه گذاری خارجی، 10% به مشوق های این ماده به نسبت سرمایه ثبت و پرداخت شده و حداکثر تا 50% اضافه می شود.

شرکت های خارجی با نشان معتبر: شرکت های خارجی که با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی داخلی در ایران نسبت به تولید محصولات با نشان معتبر اقدام کنند، در صورت صادرات حداقل 20% از محصولات تولیدی، از 50% تخفیف در نرخ مالیاتی نسبت به درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی در مدت مذکور در این ماده برخوردار می شوند.

بیشتر بخوانید:  ارث و انحصار وراثت: نقش وکیل مالیات

واحدهای تولیدی فناوری اطلاعات: واحدهای تولیدی فناوری اطلاعات با تأیید وزارتخانه های ذی ربط و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بدون محدویت مکانی  از امتیاز این ماده برخوردار می باشند.

تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی: تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی که قبل از اجرای این ماده پروانه بهره برداری اخذ کرده باشند، تا مدت 6 سال پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این ماده (1395/1/1 ) از پرداخت 50% مالیات بر درآمد ابرازی معاف می باشند.

دفاتر گردشگری و زیارتی: 100% درآمد ابرازی دفاتر گردشگری و زیارتی دارای مجوز از مراجع قانونی ذی ربط که از محل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه تحصیل شده باشد با نرخ صفر مالیاتی مشمول مالیات می باشد0(درآمد حاصل از اعزام سایر گردشگر به خارج از کشور از معافیت های مالیاتی بخش ایرانگردی و جهانگردی مستثنی است.)

معافیت مالیاتی هزینه های تحقیقاتی و پژوهشی: معادل هزینه های تحقیقاتی و پژوهشی اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی در واحدهای تولیدی و صنعتی دارای پروانه بهره برداری، حداکثر به میزان 10% مالیات ابرازی سال انجام هزینه مذکور بخشوده می شود.

برای واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز موضوع این ماده که دارای بیش از پنجاه نفر نیروی کار شاغل باشند چنانچه در دوره معافیت، هرسال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل پنجاه درصد (۵۰%) افزایش دهند، به ازای هر سال افزایش کارکنان یک‌سال اضافه می­شود.

معافیت‌های مراکز تعاونی روستایی، عشایری و کشاورزی

م‌اده 133 : صد درصد درآمد:

صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی

شرکتهای تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان

و اتحادیه‌های آنها از مالیات‌معاف است.

دانشگاه غیر انتفاعی , آموزشگاه فنی و حرفه ای, باشگاه ورزشی, نگهداری معلولین ذهنی

ماده 134: درآمد حاصل از تعلیم و تربیت مدارس غیر انتفاعی اعم از ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای، آموزشگاههای فنی و حرفه‌ای آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی‌غیر انتفاعی و مهدهای کودک در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها و درآمد موسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی بابت نگهداری اشخاص مذکور که حسب مورد دارای پروانه فعالیت از مراجع ذیربط‌ هستند.

همچنین درآمد باشگاه­ها و موسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیت­های منحصرا ورزشی از پرداخت مالیات معاف‌ است. آیین‌نامه اجرایی این ماده به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

معافیت‌های تامین مالی تولیدی ها

ماده ۱۳۸مکرر : اشخاصی که آورده نقدی برای تأمین مالی پروژه ـ طرح و سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را در قالب عقود مشارکتی فراهم نمایند، معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می­شوند و برای پرداخت‌کننده سود، معادل سود پرداختی مذکور به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

تبصره ۱– استفاده‌کننده از معافیت موضوع این ماده تا دو سال نمی‌تواند آورده نقدی را از بنگاه تولیدی خارج کند. در صورت کاهش آورده‌ نقدی، به‌ میزان ارزش روز معافیت استفاده شده، مالیات سال خروج آورده نقدی، اضافه می‌شود.

تبصره ۲– تشخیص تحقق به‌کارگیری آورده نقدی برای تأمین مالی پروژه – طرح یا سرمایه در گردش با اداره امور مالیاتی حوزه مربوط است.

به موجب ماده (۳۰) قانون رفع موانع تولید رقابت­پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، ماده (۱۳۸ مکرر) به قانون الحاق شد.

معافیت‌های مالیاتی برای اماکن زیارتی و مذهبی

ماده ۱۳۹:  موقوفات، نذورات، پذیره، کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، آستانه حضرت معصومه، آستان حضرت احمد ابن موسی (شاه‌چراغ)، آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره)، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و سایر بقاع متبرکه از معافیت مالیاتی برخوردارند. تشخیص سایر بقاع متبرکه به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است.

۱. کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی سازمان هلال‌احمر جمهوری اسلامی مشمول معافیت مالیاتی است.

۲. کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی صندوق‌های پس‌انداز بازنشستگی و سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تأمین اجتماعی و همچنین حق بیمه و حق بازنشستگی سهم کارکنان و کارفرما و جریمه‌های دریافتی مربوط توسط آن‌ها مشمول معافیت مالیاتی است.

۳. کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی مدارس علوم اسلامی از معافیت مالیاتی برخوردارند. تشخیص مدارس علوم اسلامی با شورای مدیریت حوزه علمیه قم است.

۴.کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی نهادهای انقلاب اسلامی مشمول معافیت مالیاتی است. تشخیص نهادهای انقلاب اسلامی با هیئت‌وزیران است.

۵. آن قسمت از درآمد صندوق عمران موقوفات کشور که به مصرف عمران موقوفات برسد از معافیت مالیاتی برخوردار است.

بیشتر بخوانید:  خدمات حسابداری مالیاتی

۶.درآمد اشخاص از محل وجوه بریه ولی فقیه، خمس و زکات مشمول معافیت مالیاتی است.

۷. آن قسمت از درآمد موقوفات عام که طبق موازین شرعی به مصرف اموری از قبیل تبلیغات اسلامی، تحقیقات فرهنگی، علمی، دینی، فنی، اختراعات، اکتشافات، تعلیم و تربیت و بهداشت و درمان، بنا و تعمیر و نگهداری مساجد و مصلاها و حوزه‌های علمیه و مدارس علوم اسلامی و مدارس و دانشگاه‌های دولتی، مراسم تعزیه و اطعام، تعمیر آثار باستانی، امور عمرانی و آبادانی، هزینه یا وام تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، کمک به مستضعفان و آسیب دیدگان حوادث ناشی ازسیل و زلزله، آتش سوزی، جنگ و حوادث غیر مترقبه دیگر برسد، مشروط بر اینکه درآمد و هزینه‌های مزبور به تأیید سازمان اوقاف و امور خیریه رسیده باشد، از معافیت مالیاتی برخوردار است.

۸. کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی موسـسات خیریه و عام الـمنفعه که به ثبت رسیده‌اند، مشروط بر این که به موجب اساسنامه آنها صرف امور مذکور در بند (ح) این ماده شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت کند مشمول معافیت مالیاتی است.

۹. کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی و همچنین حق عضویت اعضا مجامع حرفه ای، احزاب و انجمن ها و تشکل های غیردولتی که دارای مجوز از مراجع ذیربط باشند و وجوهی که به موجب قانون و مقررات مربوط از درآمد یا حق الزحمه اعضای آنها کسر و به حساب مجامع مزبور واریزمی شود، از معافیت مالیاتی برخوردارند.

۱۰. موقوفات، کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی انجمن ها و هیأت های مذهبی مربوط به اقلیت‌های دینی مذکور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مشروط بر اینکه رسمیت آنها به تصویب وزارت کشور برسد، مشمول معافیت مالیاتی هستند.

۱۱. فعالیت های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از معافیت مالیاتی برخوردارند.

معافیت صادرات محصولات صنعتی ,کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی

ماده 141 : صد در صد درآمد حاصل از صادرات محصولات تمام شده کالاهای صنعتی و محصولات بخش کشاورزی (شامل محصولات زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، جنگل و مرتع) و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن و پنجاه درصد درآمد حاصل از صادرات سایر کالاهایی که به منظور دست یافتن به اهداف صادرات کالاهای غیر نفتی به خارج از کشور صادر می‌شوند از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

فهرست کالاهای مشمول این ماده در طول هر برنامه به پیشنهاد وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، کشاورزی و جهاد سازندگی و وزارتخانه های صنعتی به تصویب هیأت وزیران می رسد. همچنین صد در صد درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت ترانزیت به ایران وارد شده یا می‌شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می‌شوند مشمول معافیت مالیاتی هستند.

معافیت های مالیاتی برای بخش صنایع دستی

ماده 142 : درآمد کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه از معافیت مالیاتی برخوردار است.

معافیت مالیاتی برای فروش کالاها در بازار بورس

ماده 141 : معادل ده درصد  از مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس های کالایی پذیرفته شده و به فروش می‌رسد و ده درصد از مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای معامله در بورس‌های داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود و پنج در صد از مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای معامله در بازار خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود، از سال پذیرش تا سالی که از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در این بورس‌ها یا بازارها حذف نشده‌اند با تایید سازمان بخشوده می‌شود. شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای معامله در بورس‌های داخلی و خارجی یا بازارهای خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته شود در صورتی که در پایان دوره مالی به تأیید سازمان حداقل بیست درصد سهام شناور آزاد داشته باشند معادل دو برابر معافیت‌های فوق از بخشودگی مالیاتی برخوردار می‌شوند.

معافیت فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی

ماده 144 : جهیزیه منقول و مهریه اعم از منقول و غیرمنقول و جوایز علمی و بورس های تحصیلی و همچنین درآمدی که بابت حق اختراع یا حق اکتشاف عاید مخترعین و مکتشفین می گردد بطور کلی و نیز درآمد ناشی از فعـالیت های پژوهـشی و تحـقیقاتی مراکزی که دارای پـروانه تحـقیق از وزارتخانه های ذی صلاح هستند، به مدت ده سال از تاریخ اجرای این اصلاحیه طبق ضوابط مقرر در آیین نامه ای که به پیشنهاد وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، مشمول معافیت مالیاتی می شوند.معافیت های مالیاتی برای جوایز علمی و بورسیه های تحصیلی

بیشتر بخوانید:  مالیات خانه های خالی در ایران؛ تمام آنچه در این‌باره باید بدانید

 معافیت مالیاتی سودهای دریافتی سپرده ها، اوراق قرضه

ماده 145: سود دریافتی به هر عنوان در موارد زیر از معافیت مالیاتی برخوردار است:

۱. سود متعلق به سپرده‌های مربوط به کسور بازنشستگی و پس‌انداز کارمندان و کارگران نزد بانک‌های ایرانی در حدود مقررات استخدامی مربوطه.

۲. سود یا جوایز متعلق به حساب‌های پس انداز و سپرده‌های مختلف نزد بانک‌های ایرانی یا موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز. این معافیت شامل سپرده‌هایی که بانک‌ها یا موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز نزد هم می‌گذارند نخواهد بود.

۳. جوایز متعلق به اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه.

۴. سود پرداختی بانک‌های ایرانی به بانک‌های خارج از ایران بابت اضافه برداشت و سپرده ثابت به شرط معامله متقابل.

۵. سود و جوایز متعلق به اوراق مشارکت.تبصره- در مواردی که در قانون مالیات های مستقیم به بانک ها اشاره می شود امتیازات، تسهیلات، ترجیحات و تکالیف ذکر شده شامل موسسات اعتباری غیر بانکی که به موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده‌اند یا می شوند نیز خواهد شد.

 اعتبار معافیت های مدت دار تا انقضاء مدت

ماده 146 : کلیه معافیت‌های مدت دار که به موجب قوانین مالیاتی و مقررات قبلی مقرر شده است با رعایت مقررات مربوط تا انقضا مدت به قوت خود باقی است.

 ضوابط و مقررات برخورداری معافیت های ماده 133تا 145

ماده 146 مکرر : قانون مالیات های مستقیم، مصوب 1394/04/31، به موضوع معافیت های مالیاتی و نرخ صفر پرداخته است. این ماده در دو تبصره، شرایط و ضوابط برخورداری از این معافیت ها و اعتبارات مربوطه را شرح می دهد. بر اساس این ماده، معافیت های مالیاتی مقرر در مواد 133، 134، 139 (به استثنای بندهای الف، ب و ز)، 142، 143 و تبصره 1 ماده 143 مکرر، به عنوان مالیات به نرخ صفر منظور می شوند.

برای اینکه بتوانید از این معافیت ها استفاده کنید، باید به موقع اظهارنامه مالیاتی تان را پر کنید و مدارک تان را به اداره مالیات بدهید. در غیر این صورت  باید مالیات بدهید و ممکن است جریمه هم بشوید.

تبصره 1 ماده 146 مکرر، ارائه اظهارنامه و مدارک

ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر

رائه دفاتر و یا اسناد و مدارک موضوع ماده 95 قانون

شرط برخورداری از نرخ صفر و هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی مندرج در این قانون و سایر قوانین دانسته است. عدم ارائه این مدارک، موجب تعلق مالیات، جریمه و مجازات مقرر در قانون خواهد شد.

بررسی و تحلیل  مالیات به نرخ صفر:

مالیات نرخ صفر به زبانی ساده، به مالیاتی گفته می شود  که درصد نرخ مالیات برابر با عدد صفر است

منظور از نرخ صفر در ماده 132

منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است که مودیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد، برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر در این قانون و در مواعد مشخص‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور هستند. سازمان مذکور نیز مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان براساس مستندات، مدارک و اظهارنامه مذکور است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

مثال:

یک شرکت صادراتی از مالیات معاف هست، ولی باید به موقع اظهارنامه ی مالیاتی خودش رو ارائه بدهد.

معافیت مالیاتی در قانون بودجه 1403:

س – مجموع معافیتها، نرخ صفر مالیاتی , کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوقهای مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمدهای حاصل شده برای عملکرد سال ١٤٠٣ کلیه مؤدیان به استثنای معافیتهای دارای سقف زمانی مشخص و موارد مندرج در ماده (۱۳۹) قانون مالیاتهای مستقیم و قانون جهش تولید دانش بنیان برای اشخاص حقوقی تا پنج هزار میلیارد (۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال و اشخاص حقیقی تا پانصد میلیارد (۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال می باشد.

جمع بندی: معافیت مالیاتی راهی برای کاهش مالیات

معافیت مالیاتی به عنوان ابزاری قدرتمند در نظام مالیاتی، نقشی کلیدی در کاهش بار مالیاتی مودیان ایفا می‌کند. این معافیت‌ها که به منظور حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و تشویق سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده‌اند، مزایای متعددی برای اقتصاد و جامعه به ارمغان می‌آورند.

استفاده از معافیت‌های مالیاتی و سایر ابزارهای کاهش مالیات، نیازمند تخصص و دانش کافی در زمینه قوانین و مقررات مالیاتی است.

مجموعه امین حسابان با سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات مالیاتی، آماده ارائه مشاوره تخصصی به شما در زمینه استفاده از معافیت‌های مالیاتی و کاهش با استفاده از مشاوره متخصصان امین حسابان، می‌توانید:

از معافیت‌های مالیاتی به طور صحیح و قانونی استفاده کنید.

میزان مالیات پرداختی خود را به حداقل برسانید.

از جریمه‌های مالیاتی و مشکلات قانونی جلوگیری کنید.

معافیت مالیات راهی برای کاهش مالیات

مقالات مالیاتی

نمایش همه
پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث

پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث از 1403

پرداخت الکترونیکی مالیات بر ارث از 1403 پرداخت مالیات بر...

ثبت نام اشخاص در نظام مالیاتی

تکالیف ثبت نام اشخاص در نظام مالیاتی

اولین تکلیف مالیاتی اشخاص دارای کسب و کار برای پرداخت...

راهنمای ثبت نام ارزش افزوده و فراخوان آن

“راهنمای ثبت نام ارزش افزوده و فراخوان آن:...

آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد قوانین و مقررات VAT از...

مالیات خودرو ,نمایشگاه اتومبیل و دلالان

مالیات خودرو, نمایشگاه اتومبیل و دلالان

چالش ها و راهکارهدف ما از نگارش این مقاله: آگاهی‌رسانی...